Παρασκευή 25 Ιουνίου 2021
x

ΤΟ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΝΕΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Στην περίπτωση του αεροδρομίου έχουμε ένα θετικό παράδειγμα ιδιωτικοποίησης και μια απόδειξη πως σε αυτές τις περιπτώσεις δεν χωρούν ιδεοληψίες

Την ερχόμενη Τετάρτη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα βρίσκεται εκ νέου στη Θεσσαλονίκη. Αυτή τη φορά για ανακοινώσεις σχετικές με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», καθώς η συγκυρία (άνοιγμα τουρισμού, αρχιτεκτονική μελέτη, νέος αεροσταθμός και δυνατότητα υποδοχής υπερατλαντικών πτήσεων) ευνοεί.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» αντιμετώπισε πολυετή προβλήματα και αδυναμία να αναπτυχθεί επαρκώς τα προηγούμενα χρόνια, παρά το γεγονός ότι η αναγνώριση του αναπτυξιακού ρόλου του είναι πανθομολογούμενη. Είχε μείνει πολύ πίσω σχετικά με τα αναγκαία έργα υποδομής, αναβάθμισης και ανάπτυξής του και θύμιζε έναν χώρο που δεν ακολουθεί τις σύγχρονες ανάγκες, έναν χώρο βγαλμένο από το παρελθόν σε μια κοινωνία που ζει στο μέλλον, ένα αναξιοποίητο συγκριτικό πλεονέκτημα για όλη τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία, που έπεσε θύμα των γνωστών παθογενειών του συστήματος. Μεγαλύτερη απόδειξη ότι το αεροδρόμιο δεν εξυπηρετεί είχαμε τα χρόνια από το 2014 και μετά και κυρίως το 2019, με το ρεκόρ των αφίξεων κυρίως λόγω τουριστικού ρεύματος. Αποτέλεσμα της ανεπάρκειας του αεροδρομίου ήταν να χάνεται τουρισμός και εισόδημα για την περιφερειακή οικονομία και να περιορίζονται οι δυνατότητες ανάπτυξης σε μια σειρά από κλάδους ή ακόμη και να αποτρέπονται επενδύσεις. Ένα αεροδρόμιο που αντί να ευνοεί την ανάπτυξη έβαζε φρένο σ' αυτή.

Η είσοδος ιδιωτών (Fraport) στην περίπτωση του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης είχε θετικά αποτελέσματα. Αυτό οφείλουν όλοι να το αναγνωρίσουν. Θα μπορούσαν όλα όσα έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται σήμερα και με το προηγούμενο καθεστώς; Πιθανώς ναι. Αλλά δεν έγιναν, δεν γίνονταν... Οφείλω να το αναφέρω για τους πολέμιους της ιδιωτικοποίησης και της εισόδου των επενδυτών σε «δημόσιες» υποδομές. Στην περίπτωση του αεροδρομίου έχουμε ένα παράδειγμα των θετικών επιπτώσεων της ιδιωτικοποίησης και μια απόδειξη πως σε αυτές τις περιπτώσεις δεν χωρούν ιδεοληψίες και λογική «άσπρου – μαύρου».

Το αεροδρόμιο τα τελευταία χρόνια, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, παρά τον περιορισμό των εξυπηρετούμενων προορισμών, παρά την πανδημία, αναπτύχθηκε όσο ποτέ άλλοτε. Δόξα τω Θεώ δεν έχουμε τίποτα θιασώτες της μετακόμισής του στα δυτικά, στο Κιλκίς και όπου αλλού στο παρελθόν είχαν οραματιστεί, με την πρώτη ακύρωση πτήσης λόγω ομίχλης, για να γελάνε μαζί μας και οι πέτρες... και φυσικά για να καθυστερούν ή να ακυρώνονται έργα μείζονος σημασίας για μια από της κορυφαίες (μαζί με το λιμάνι) αναπτυξιακές υποδομές της Θεσσαλονίκης.

Τα τελευταία χρόνια λοιπόν –ανεξαρτήτως της διαδικασίας εισόδου των ιδιωτών- το αεροδρόμιο «Μακεδονία» απέκτησε επιτέλους έναν μεγάλο διάδρομο προσγειώσεων και απογειώσεων, με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης υπερατλαντικών πτήσεων. Σε χρόνο ρεκόρ επεκτάθηκε ο αεροσταθμός του και ελπίζουμε πολύ σύντομα να ολοκληρωθούν οι εργασίες, προκειμένου να πάψουν οι ουρές στα γκισέ. Επίσης, υλοποιήθηκαν επενδύσεις και υποδομές εξυπηρέτησης των επιβατών, με πάρκινγκ (και του αεροδρομίου και ιδιωτικά), με νέους χώρους λιανικής και εστίασης, με καταστήματα, με πλήρη αναβάθμιση του παλιού τερματικού σταθμού, με νέες πιο σύγχρονες συνθήκες σε αφίξεις και αναχωρήσεις κ.ά.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι στο αεροδρόμιο δεν σταματούν εδώ οι σχεδιασμοί. Ήδη έχουν δρομολογηθεί νέα κέντρα διαλογής, υποδομές φιλοξενίας και εξυπηρέτησης επισκεπτών και ταξιδιωτών, αλλά κυρίως υπάρχει προγραμματισμός για την προσέλκυση υπερατλαντικών πτήσεων και τον πολλαπλασιασμό των προορισμών που εξυπηρετούνται με απευθείας πτήσεις από τη Θεσσαλονίκη.

Μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια αν εξαιρέσουμε την επέκταση του διαδρόμου 10/28 κατά ένα χιλιόμετρο στη θάλασσα (έργο που ολοκληρώθηκε έπειτα από πολυετείς περιπέτειες), το νέο τέρμιναλ, οι νέοι χώροι check in, οι διπλάσιες πύλες αναχώρησης και τα νέα καταστήματα εστίασης και αγορών είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να τη διαψεύσει κανείς. Και δεν μένω στα ποσά που ξοδεύτηκαν, διότι δεν έχει καν νόημα και πολλές φορές δεν μπορούν να κάνουν κατανοητό στον κόσμο το μέγεθος των παρεμβάσεων, πόσω μάλλον την αξία τους στη λειτουργία του αεροδρομίου και στα οφέλη του για τη Θεσσαλονίκη και όλη την ευρύτερη περιοχή.

Το καλό είναι ότι οι επενδύσεις συνεχίζονται στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ήδη ανακοινώθηκε η εκπόνηση αρχιτεκτονικής μελέτης, η οποία θα βελτιστοποιεί τις υφιστάμενες κτηριακές εγκαταστάσεις των 26,6 στρεμμάτων (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο Πύργος Ελέγχου) και θα παρέχει επέκταση 34 στρεμμάτων συνολικά σε όλα τα επίπεδα, με τελική επιφάνεια αεροσταθμού να έχει μικτό εμβαδό 60,6 στρεμμάτων, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος.

Έτσι, ο αεροσταθμός (παλιός και νέος) θα αποκτήσει ενιαία εικόνα, θα γίνει πιο λειτουργικός, με νέο τρόπο διαχείρισης των αποσκευών, οι πύλες αναχωρήσεων θα αποκτήσουν μεγαλύτερη επιφάνεια και συνολικά αναμένεται να βελτιωθεί περισσότερο το επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών.

Δεν γνωρίζω τι θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός την Τετάρτη. Θα το μάθουμε. Εκείνο όμως που γνωρίζω είναι ο κρίσιμος ρόλος του αεροδρομίου στην εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης, στις συνδέσεις της, στον τουρισμό όλης της Μακεδονίας, στην ενίσχυση του στρατηγικού ρόλου της πόλης στην ευρύτερη περιοχή και συνολικά της ανάπτυξης.

Επιτέλους η γκρίνια για τη «μιζέρια» του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης ελπίζω πλέον να περιοριστεί, τα έργα και η ανάπτυξη να συνεχιστούν με τους ίδιους ρυθμούς και η υποστήριξη της συνολικής –μεγάλης- επένδυσης από την ομαλοποίηση των συνθηκών μετακίνησης να είναι επαρκής για να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο αυτή η σπουδαία υποδομή. Όπως προσδοκώ και ανάλογα αποτελέσματα στην άλλη μεγάλη αναπτυξιακή υποδομή που διαθέτει η πόλη, στο λιμάνι, που τα πράγματα πηγαίνουν πιο αργά. Είναι ζήτημα ανάπτυξης συνολικά της Θεσσαλονίκης.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ