Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΕ 200 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΕΤΟΙΜΗ ΤΟ 2028 Η ΒΙΠΕ ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ

Πρόκειται στην ουσία για την τακτοποίηση μιας περιοχής που σήμερα φιλοξενεί τη μεγαλύτερη άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση στην Ελλάδα

Με «προικοδότηση» έργων της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε –ενδεχομένως και λίγο νωρίτερα, το 2027 ή 2028- το σχέδιο για τη δημιουργία οργανωμένης Βιομηχανικής Περιοχής στην ευρύτερη περιοχή του Καλοχωρίου.

Πρόκειται στην ουσία για την τακτοποίηση μιας περιοχής που σήμερα φιλοξενεί τη μεγαλύτερη άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση στην Ελλάδα, όπου εκατοντάδες επιχειρήσεις –ίσως πάνω από 300- διαφόρων κλάδων -από τη μεταποίηση μέχρι τις μεταφορές και τα logistics- παράγουν περί το 15% του βιομηχανικού ΑΕΠ της χώρας. Το θέμα επανέφερε με δυναμικό τρόπο στο προσκήνιο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος ανακοίνωσε την πρόοδό του κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στα εγκαίνια της 85ης ΔΕΘ πριν από λίγες ημέρες.

Το συγκεκριμένο έργο, το οποίο έχει σαφή αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, συνδυάζεται με την αναμενόμενη αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, τόσο μέσω της επέκτασης της 6ης προβλήτας όσο και μέσω της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσής του με τα βασικά εθνικά δίκτυα. Παράλληλα εξυπηρετεί και τον στόχο της ανάδειξης της Θεσσαλονίκης πέρα από παραγωγικό και σε διαμετακομιστικό κέντρο.

Την οργάνωση της νέας ΒΙ.ΠΕ. «τρέχει» τα τελευταία 2,5 χρόνια η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δια της αρμόδια αντιπεριφέρειας Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, και πλέον η υπόθεση βρίσκεται σε ικανοποιητικό βαθμό ωριμότητας. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Κώστα Γιουτίκα το αμέσως προσεχές διάστημα πρόκειται να επιλεγεί ο ανάδοχος, ο οποίος εντός του 2022 αφενός θα καθορίσει τα ακριβή όρια της περιοχής στην οποία θα αναπτυχθεί η νέα ΒΙ.ΠΕ. και αφετέρου θα προχωρήσει σε προμελέτη των έργων που απαιτούνται.

Αμέσως μετά τα συναρμόδια υπουργεία θα προχωρήσουν στις απαραίτητες κανονιστικές πράξεις και το 2023 - 2024 θα πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες, ώστε από το 2025 να ξεκινήσουν τα έργα για τη κατασκευή και βελτίωση των δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης, ομβρίων υδάτων, φυσικού αερίου, ηλεκτροφωτισμού, γρήγορου ίντερνετ 5G κλπ. Ο προϋπολογισμός τους εκτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ, κονδύλια που μόνο από το ΕΣΠΑ μπορούν να αντληθούν, κάτι που σημαίνει ότι η ευκαιρία για την «τακτοποίηση» της περιοχής είναι μοναδική, λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρει η κοινοτική χρηματοδότηση.

Θα έχει προηγηθεί διάλογος με τους ιδιοκτήτες των ακινήτων της οριοθετημένης περιοχής, που υπολογίζονται σε 1000, καθώς η επίδικη έκταση εκτιμάται ότι τελικώς θα προσεγγίσει τα 15.000 στρέμματα. Με βάση τον νόμο απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 55% των ιδιοκτητών για να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο. Η δυσκολία της υπόθεσης έγκειται στο ότι οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να εισφέρουν σε γη προκειμένου να υπάρξει ο απαιτούμενος για τις υποδομές δημόσιος χώρος. Για παράδειγμα, ένας αγροτικός δρόμος πλάτους τεσσάρων μέτρων θα πρέπει να γίνει ένας… κανονικός ασφαλτοστρωμένος δρόμος πλάτους 12 μέτρων.

Αυτό πιθανόν να δημιουργήσει προβληματισμούς, ιδιαίτερα στις δομημένες ιδιοκτησίες επιχειρήσεων, αλλά στην ΠΚΜ εκτιμούν ότι τα οφέλη που θα προκύψουν μεσο-μακροπρόθεσμα από τη μεγαλύτερη κάλυψη του κάθε οικοπέδου, εξαιτίας της αύξησης του συντελεστή δόμησης, θα προσφέρουν σημαντικές υπεραξίες, στις οποίες δύσκολα θα μπορέσει να αντισταθεί κανείς. Κάτι που θα οδηγήσει τελικά στη διαμόρφωση της απαιτούμενης πλειοψηφίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για να προχωρήσει το έργο θα πρέπει να συσταθεί φορέας διαχείρισης της νέας αυτής ΒΙ.ΠΕ., στον οποίο θεωρείται λογικό να συμμετέχουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Θεσσαλονίκης, στους οποίους εντάσσεται η περιοχή, ίσως κάποιοι φορείς του ιδιωτικού τομέα –για παράδειγμα ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο. Επίσης κάποιος φορέας που να γνωρίζει τη δουλειά, πιθανόν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, στην οποία το ελληνικό δημόσιο κατέχει το 40% των μετοχών.  

Πηγή φωτογραφίας από τη «Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί» που έχει αναλάβει την εκπόνηση της απαιτούμενης μελέτης τεκμηρίωσης του έργου.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ