Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΓΟΛΓΟΘΑΣ Η ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΛΟΓΩ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ

Τι συμβουλεύουν οι ειδικοί - Ποια δικαιολογητικά πρέπει να συλλέξουν οι ιδιοκτήτες προκειμένου να ολοκληρωθεί συντομότερα η διαδικασία πώλησης

Υπερδιπλάσιος χρόνος έναντι της προ κορωνοϊού εποχής απαιτείται, πλέον, για την πώληση ενός  ακινήτου, με τους εμπλεκόμενους, ιδιοκτήτες, αγοραστές και μεσίτες, να αναλώνονται σε... ασκήσεις υπομονής για να αντιμετωπίσουν τις καθυστερήσεις που σε κάποιες περιπτώσεις χτυπούν «κόκκινο».

Είναι χαρακτηριστικό πως στο παρελθόν για την ολοκλήρωση μιας αγοροπωλησίας απαιτούνταν περίπου ενάμισης μήνας και σήμερα σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσει το τετράμηνο.

Οι λόγοι αφορούν στη δυσκολία, λόγω του κορωνοϊού, ανάθεσης και υπόδειξης του ακινήτου αλλά και της δυνατότητας άμεσης φυσικής παρουσίας σε υπηρεσίες, όταν απαιτείται, όπως πχ σε Κτηματολόγιο, εφορίες κλπ. Η διαδικασία των ραντεβού ή των e-mails για την αποστολή εγγράφων σε αρκετές περιπτώσεις, αντί να λύνει τα χέρια, προσθέτει νέες καθυστερήσεις.

Μάλιστα, όπως είχε γράψει η Voria.gr, το τελευταίο διάστημα στη Θεσσαλονίκη έχουν χαλάσει δουλειές εξαιτίας των καθυστερήσεων που προκαλεί η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί εξαιτίας αυτής.

Την ίδια ώρα η χώρα παραμένει ουραγός στην παγκόσμια κατάταξη, καθώς ο όγκος των εγγράφων που απαιτούνται και της γραφειοκρατίας που προκύπτει για να πουληθεί, π.χ., ένα διαμέρισμα, είναι μεγαλύτερος από χώρες όπως η Ουγκάντα, η Ζιμπάμπουε, η Γκάνα, η Καμπότζη και η Σομαλία. Πρόκειται για μια κατάσταση η οποία βαίνει διαρκώς επιδεινούμενη, είτε επειδή προστίθενται έγγραφα και δικαιολογητικά είτε επειδή άλλες χώρες προχωρούν σε βελτιώσεις των δικών τους συστημάτων ξεπερνώντας την Ελλάδα.

Τι μπορούν να κάνουν οι ιδιοκτήτες για να επισπεύσουν τις διαδικασίες

Ωστόσο, παρά τις σημαντικές καθυστερήσεις που δημιουργούνται λόγω του κορωνοϊού, αλλά και της προϋπάρχουσας κατάστασης που προκαλεί ο όγκος των απαραίτητων εγγράφων και πιστοποιητικών για την ολοκλήρωση μιας αγοροπωλησίας, οι ιδιοκτήτες μπορούν έχοντας συγκεντρώσει εκ των προτέρων κάποια απαιτούμενα έγγραφα να επισπεύσουν τον χρόνο για την  αγοροπωλησία.

Μικρές αλλά σημαντικές συμβουλές για το τι πρέπει να κάνει ο ιδιοκτήτης προκειμένου να περιορίσει όσο το δυνατόν τις καθυστερήσεις και να δώσει λύση στον πονοκέφαλο που προκαλείται στα εμπλεκόμενα μέρη από το δαίδαλο των εγγράφων δίνει στους αναγνώστες της Voria.gr ο Στέλιος Καραπιπέρης, οικονομολόγος MBA, επικεφαλής του τομέα ερευνών και διαπραγματεύσεων του γραφείου Θεσσαλονίκης της Δανός| An alliance member of BNP PARIBAS Real Estate.

Σύμφωνα με τον κ. Καραπιπέρη, «σημαντικό είναι οι ιδιοκτήτες να έχουν σε ψηφιακή μορφή όλα τα σημαντικά έγγραφα που αφορούν στο ακίνητο: τίτλους ιδιοκτησίας, κατόψεις, τοπογραφικό, τις συντεταγμένες του ακινήτου -μέσω του google map, για να γίνεται ευκολότερη η υπόδειξη-, κατάλληλες φωτογραφίες του εσωτερικού και του εξωτερικού του, τον κανονισμό της πολυκατοικίας, Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, καθώς πλέον απαιτείται ακόμη και για να αναρτηθεί μια αγγελία σε κάποιο ιστότοπο αναζήτησης ακίνητων».

Επιπλέον, όπως αναφέρει ο κ. Καραπιπέρης, απαιτείται η τακτοποίηση των όποιων αυθαιρεσιών, τεχνική περιγραφή του ακινήτου, συνοπτική περιγραφή της γειτονιάς στην οποία βρίσκεται το ακίνητο (εγγύτητα σε αγορά, σχολείο, ευκολία μετακίνησης κλπ), εξασφάλιση πρόσβασης στο ακίνητο για τους δυνητικούς αγοραστές (καθορισμός επαφής, ώρες επίσκεψης στο προς πώληση διαμέρισμα κλπ.).

Πόσα έγγραφα απαιτούνται για την αγοροπωλησία ακινήτου στην Ελλάδα

Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για την ευκολία του επιχειρείν, η Ελλάδα βρίσκεται στην 156η θέση μεταξύ 190 χωρών, καθώς εξακολουθεί να απαιτείται η συγκέντρωση 11 διαφορετικών εγγράφων και πιστοποιητικών για την αγοραπωλησία ενός ακινήτου. Στην αντίστοιχη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2019, η χώρα μας βρισκόταν στην 153η θέση.

Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να δαπανήσουν έναν μήνα (26 εργάσιμες ημέρες) για να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, χρόνος που δεν «περιποιεί τιμή» στη χώρα και είναι η χειρότερη επίδοση μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ.

Υπάρχουν και χειρότερα αλλά στη... Νιγηρία

Ασφαλώς υπάρχουν και χειρότερες περιπτώσεις, όπως π.χ. η Νιγηρία, όπου οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συγκεντρώσουν 12 έγγραφα, αλλά χρειάζονται πάνω από τρεις μήνες ή αλλιώς 105 ημέρες! Στον αντίποδα, στη Γεωργία και στο Κατάρ χρειάζεται κανείς ένα έγγραφο και μία εργάσιμη ημέρα για να ολοκληρώσει μια συναλλαγή. Στη Νορβηγία απαιτείται μία διαδικασία και τρεις ημέρες, στην Πορτογαλία μία διαδικασία και 10 εργάσιμες και στην Ολλανδία πέντε έγγραφα και 2,5 εργάσιμες ημέρες. Συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα βρίσκεται επίσης στην τελευταία θέση (34η). Κατά μέσον όρο, μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ απαιτούνται 4,7 έγγραφα και 23,6 ημέρες για την ολοκλήρωση μιας μεταβίβασης.

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ