Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΠΑΜΑΚ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΝΩΡΙΣ ΤΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ

Όσα πρέπει να ξέρεις για το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας «Παιδιά του Σήμερα, Ηγέτες του Αύριο» - Οι εμπειρίες και οι προοπτικές

Εδώ και εννέα χρόνια κάτι πολύ όμορφο και πρωτοποριακό διεξάγεται στις αίθουσες του πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Είκοσι παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου έχουν την ευκαιρία αφενός να καλλιεργήσουν τις ηγετικές τους δεξιότητες και την ικανότητα να επικοινωνούν και συνεργάζονται εποικοδομητικά με άλλους και αφετέρου να βιώσουν το αίσθημα του να βαδίζουν στους διαδρόμους πανεπιστημίου από μια μικρή ηλικία.

Ο λόγος για το πρόγραμμα «Diploma in Leadership Skills: Παιδιά του Σήμερα, Ηγέτες του Αύριο» που υλοποιεί το πανεπιστήμιο Μακεδονίας κάθε χρόνο από τον Οκτώβριο έως και τον Μάιο. Το Diploma απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου που θέλουν να αναπτύξουν τα επονομαζόμενα soft skills τους και, παράλληλα, να τα εφαρμόσουν σε κάθε έκφανση της καθημερινότητας, ανεξαρτήτως του επαγγέλματος που θα επιλέξουν να ακολουθήσουν.

Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα εκπνέει αρχές του Οκτωβρίου και τα μαθήματα θα εκκινήσουν μέσα του μήνα. Το πρόγραμμα είναι διετές, ωστόσο, μπορεί το κάθε παιδί να ολοκληρώσει και μόνο το ένα έτος και να λάβει την αντίστοιχη βεβαίωση συμμετοχής.

Τι είναι το πρόγραμμα

Όπως σημειώνει στη Voria.gr η κ. Πέγκυ Καραγιάννη, ψυχολόγος και υπεύθυνη του προγράμματος Σπουδών, το πρόγραμμα τρέχει από το 2013 και κάθε χρόνο ολοένα και περισσότερο παιδιά δείχνουν ουσιαστικό ενδιαφέρον. Τα τμήματα κάθε ακαδημαϊκό έτος είναι δύο και απαρτίζονται από 10 άτομα το καθένα, με σκοπό να υπάρχει ειλικρινής επαφή με τον διδάσκοντα, αναφέροντας πως επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο καθηγητής του πανεπιστημίου Μακεδονίας, Dr. Anthony Montgomery.

«Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι να βοηθήσει εφήβους να αποκτήσουν ηγετικές ικανότητες και να μάθουν να λειτουργούν σε ομάδες. Τα μαθήματα είναι βιωματικά και ξεφεύγουν κατά πολύ από τον τρόπο που διεξάγεται ένα σχολικό μάθημα», εξηγεί η κ. Καραγιάννη, επισημαίνοντας πως τα κριτήρια εισαγωγής δεν σχετίζονται με τους βαθμούς αλλά κατά βάση με τη θέληση του συμμετέχοντος και με την όρεξή του να ασχοληθεί. «Άλλωστε, από τους πρωταρχικούς στόχους του προγράμματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους, τις δυνατότητές τους και να πιστέψουν σ’ αυτές καθώς και τα αδύνατα σημεία τους και να τα βελτιώσουν», τονίζει η ίδια.

«Η ουσία είναι μέσω συγκρούσεων να λάβουν αποφάσεις και να τους βοηθήσουν να σταθούν μελλοντικά στα πόδια τους», αναφέρει η κ. Καραγιάννη.

Την περυσινή χρόνια λόγω της καραντίνας τα μαθήματα έγιναν μέσω τηλεκπαίδευσης. «Οι συνθήκες ήταν διαφορετικές, ωστόσο, προσπαθήσαμε να τραβήξουμε με ιδιαίτερο τρόπο τα παιδιά, φέρνοντας αρκετούς επιφανείς προσκεκλημένους», τονίζει η ίδια.

Όμως, όπως είναι αναμενόμενο ο τρόπος με τον οποίον βιώνει την εμπειρία ένα παιδί είναι καθοριστικός στην εξέλιξή του.

Οι εμπειρίες των «νέων ηγετών»

Η Γωγώ Μπίλλια που ξεκίνησε το πρόγραμμα το 2015 τονίζει πως μόνο όμορφες αναμνήσεις της είχε αφήσει. «Δεν θα ήταν υπερβολή να πω πως είναι ένας θησαυρός που με διαμόρφωσε ως έναν βαθμό. Εκεί, άλλωστε, έμαθα πως πραγματικός ηγέτης είναι αυτός που δείχνει τον δρόμο, όχι που παίρνει μόνος του τις αποφάσεις, γεγονός που ξεκαθάρισε πολύ το τοπίο μέσα μου», αναφέρει η ίδια που σήμερα σπουδάζει Πολιτικές Επιστήμες και παράλληλα Ψυχολογία μέσω τηλεκπαίδευσης σε ένα βρετανικό πανεπιστήμιο. «Θυμάμαι χαρακτηριστικά πως όλοι θέλαμε να γίνουμε ψυχολόγοι», προσθέτει ίδια.

Αναφερόμενη στα κριτήρια επιλογής, η Γωγώ σημειώνει πως δεν υπήρχε κάποια συγκεκριμένη δεξιότητα ή γνώση που εξετάζονταν. «Μας είχαν δείξει μία αφαιρετική εικονικά και μας είχαν ζητήσει να περιγράψουμε αυτό που βλέπουμε, κάνοντας στη συνέχεια πάσης φύσεως ερωτήσεις», εξηγεί η ίδια.

Η Γωγώ σημειώνει πως η διδασκαλία ήταν αρκετά ιδιαίτερη. «Περιλαμβάνονταν δημόσιες ομιλίες, ανοίγαμε συνέδρια και αναλαμβάναμε απαιτητικά project, αλλά πάνω από όλα, μαθαίναμε να συμπεριφερόμαστε σε μια ομάδα, ίσως το σημαντικότερο», υπογραμμίζει, προσθέτοντας πως βρήκε άμεση εφαρμογή στην καθημερινή της ζωή.

Την ίδια εντύπωση άφησε και στην Αφροδίτη Καράταγλη που έλαβε μέρος έναν χρόνο νωρίτερα. Η Αφροδίτη, που σπουδάζει Νομική, κάνει λόγο μια πολύ διαφορετική αλλά γλυκιά εμπειρία, την οποία επανέλαβε και στα πρώτα πανεπιστημιακά της έτη σε συνέχεια του προηγούμενου προγράμματος. «Εκτός από την κλασική δομή του μαθήματος αφιερώναμε με τον κ. Montgomery μια ώρα κατά την οποία γνωρίζαμε ηγέτες και επιφανείς προσωπικότητες, γεγονός που μας βοήθησε να μάθουμε πολλά πράγματα για την πορεία τους», συμπληρώνει η ίδια. Το πρόγραμμα στο πανεπιστήμιο ήταν πιο εξειδικευμένο και επικεντρωνόταν περισσότερο στο στο management αλλά και στο project debriefing.

Οι δράσεις γίνονται ένα δίωρο τη βδομάδα (Δευτέρα 18.00-20.00) το οποίο περιλαμβάνει ασκήσεις, στα ελληνικά και στα αγγλικά. Σύμφωνα με την κ. Καραγιάννη, από έρευνες οι οποίες έχουν γίνει, έχει αποδειχθεί ότι όσα παιδιά κάνουν εξωσχολικές δράσεις για τουλάχιστον δύο χρόνια έχουν περισσότερες πιθανότητες να καταλάβουν ηγετική θέση, επαγγελματική, κοινωνική, πολιτική κ.λπ., στο μέλλον.

Φέτος εκτός από το δια ζώσης πρόγραμμα που θα διεξαχθεί στον χώρο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τους μαθητές στη Θεσσαλονίκη, θα διεξαχθεί και διαδικτυακά για τα παιδιά εκτός Θεσσαλονίκης.

Τα παιδιά τα οποία έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα έχουν συγκροτήσει έναν σύλλογο αποφοίτων μέσω του οποίου διατηρούν επαφή, ενώ τους παρέχεται και υποστήριξη, όπως για παράδειγμα επαφές με πανεπιστήμια, συστατικές επιστολές κ.λπ. Επίσης, υπάρχει συνεργασία και με τους γονείς με τους οποίους γίνονται δύο συναντήσεις το χρόνο ή και περισσότερες εάν κριθεί αναγκαίο.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ