Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022
x

ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ Η ΒΕΝΖΙΝΗ; ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ Η ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Σε ολόκληρο τον κόσμο, οι πολίτες επαναπροσδιορίζουν τις συνήθειες και τα οικονομικά τους εν μέσω των εκρηκτικών αυξήσεων στα καύσιμα.

Σε ένα βενζινάδικο κοντά στο αεροδρόμιο της Κολωνίας, στη Γερμανία, ο Μπερντ Μίλερ παρακολουθεί τα ψηφία στη αντλία να ανεβαίνουν γρήγορα: 22 ευρώ, 23 ευρώ, 24 ευρώ. Τα νούμερα δείχνουν επίσης πόση βενζίνη βάζει στο όχημά του. Αλλά τα ψηφία αυτά κινούνται πιο αργά. Βασανιστικά αργά…

«Θα ξεφορτωθώ το αυτοκίνητό μου τον ερχόμενο Οκτώβριο-Νοέμβριο», δήλωσε ο Μίλερ. «Είμαι συνταξιούχος, επίσης υπάρχει το θέμα με τη βενζίνη και όλα αυτά. Κάποια στιγμή, πρέπει να μειώσεις τα έξοδα».

Σε ολόκληρο τον κόσμο, οδηγοί όπως ο Μίλερ επαναπροσδιορίζουν τις συνήθειες και τα οικονομικά τους εν μέσω των εκρηκτικών αυξήσεων σε βενίζνη και ντίζελ, που τροφοδοτούνται από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία και την παγκόσμια ανάκαμψη από την πανδημία. Οι τιμές της ενέργειας αποτελούν βασικό μοχλό του πληθωρισμού που εκτοξεύεται παγκοσμίως και καθιστά το κόστος ζωής πανάκριβο.

Ένας οδηγός μοτοσικλέτας-ταξί στο Βιετνάμ προτιμά να απενεργοποιεί την εφαρμογή για την οποία δουλεύει κατά τις ώρες αιχμής, αντί να καίει πολύτιμα καύσιμα. Μια οικογένεια στη Γαλλία περικόπτει τα σχέδιά της για τις διακοπές του Αυγούστου. Ένας γραφίστας στην Καλιφόρνια συνυπολογίζει την τιμή του φυσικού αερίου στον λογαριασμό μιας βραδινής εξόδου.

Οι αποφάσεις παγκοσμίως ποικίλλουν ανά καταναλωτή και χώρα: Περπατήστε περισσότερο. Πάρτε το ποδήλατο. Μετακινηθείτε με μετρό, τρένο ή λεωφορείο. Πατήστε πιο ελαφρά το πεντάλ του γκαζιού για εξοικονόμηση καυσίμου. Επανεξετάστε το ταξίδι με το αυτοκίνητο που ετοιμάζατε, αξίζει τον κόπο ή μπορείτε να πάτε και χωρίς όχημα;

Για τα εκατομμύρια ανθρώπων που δεν έχουν πρόσβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία μπορούν να τους εξυπηρετήσουν ή που δεν μπορούν να εγκαταλείψουν το αυτοκίνητό τους, η λύση είναι να «σφίξουν τα δόντια τους» και να πληρώσουν, περικόπτοντας παράλληλα άλλα έξοδα.

Ο Nguyen Trong Tuyen, οδηγός μοτοσικλέτας-ταξί που εργάζεται για τη διαδικτυακή υπηρεσία οδήγησης Grab στο Ανόι του Βιετνάμ, ανέφερε ότι απλώς απενεργοποιούσε την εφαρμογή κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής.

«Αν κολλήσω σε μποτιλιάρισμα, το ποσό που θα πληρώσει ο πελάτης δεν θα καλύψει το κόστος βενζίνης», σημειώνει.

Πολλοί οδηγοί ταξί, όπως ο Tuyen, έχουν σταματήσει να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Στη Μανίλα, ο Ronald Sibeyee ξόδευε περίπου 16 δολάρια ημερησίως για να κινεί το όχημά του. Σήμερα, ξοδεύει πάνω από 41 δολάρια. Το εισόδημά του έχει μειωθεί σχεδόν 40% λόγω των αυξήσεων στα καύσιμα.

Οι διαφορές στις τιμές ανά χώρα

Υπάρχει παγκόσμια τιμή πετρελαίου -περίπου 110 δολάρια το βαρέλι- αλλά όχι παγκόσμια τιμή πετρελαίου στην αντλία.

Στο Χονγκ Κονγκ και στη Νορβηγία μπορείτε να πληρώσετε πάνω από 10 δολάρια ανά γαλόνι. Στη Γερμανία, η τιμή αγγίζει περίπου τα 7,5 δολάρια ανά γαλόνι, και στη Γαλλία περίπου τα 8 δολάρια. Στις ΗΠΑ, όπου οι φόροι καυσίμων είναι χαμηλότεροι, η τιμή αγγίζει τα 5 δολάρια, ωστόσο για πρώτη φορά η τιμή του καυσίμου είναι τόσο υψηλή.

Οι άνθρωποι στις φτωχότερες χώρες αισθάνονται πολύ γρήγορα το άγχος από τις υψηλότερες τιμές της ενέργειας, αλλά πίεση νιώθουν τόσο οι Ευρωπαίοι όσο και οι Αμερικανοί.

Ο Charles Dupont, διευθυντής ενός καταστήματος ρούχων στην περιοχή Essonne νότια του Παρισιού, χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του μόνο για να μεταβεί στην εργασία του. «Οδηγώ πιο αργά και αποφεύγω το απότομο φρενάρισμα», σημειώνει.

Άλλοι κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν τα έξοδα μετακίνησης. Η Letizia Cecinelli τονίζει ότι μετακινείται με το ποδήλατο και προσπαθεί να μειώσει τα ταξίδια με αυτοκίνητο «όπου είναι δυνατόν».

«Αλλά αν έχω ένα παιδί και πρέπει να το πάω στην κατασκήνωση; Πρέπει να το κάνω, αφαιρώντας την αγορά μίας πίτσας από τον προϋπολογισμό», αναφέρει.

Οι τιμές στα βενζινάδικα αποτελούν… δυναμίτη για τις κυβερνήσεις παγκοσμίως. Ο Τζο Μπάιντεν πίεσε τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου, προκειμένου να σταματήσει το ανοδικό σπιράλ των τιμών των καυσίμων και του πληθωρισμού. Για τον ίδιο λόγο, οι ΗΠΑ και άλλες χώρες έχουν επίσης απελευθερώσει πετρέλαιο από τα στρατηγικά τους αποθέματα.

Αρκετές χώρες έχουν θέσει ανώτατα όρια στις τιμές των καυσίμων, μεταξύ των οποίων και η Ουγγαρία, όπου η έκπτωση δεν ισχύει για οχήματα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας. Στη Γερμανία, η κυβέρνηση μείωσε τους φόρους κατά 35 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και 17 λεπτά στο ντίζελ, αλλά οι τιμές σύντομα άρχισαν να ανεβαίνουν ξανά.

Στη Γερμανία εφαρμόζεται το μηνιαίο εισιτήριο των 9 ευρώ για αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες με μετρό, λεωφορεία, τραμ, περιφερειακά τρένα, ενιαία σε ολόκληρη τη χώρα. Αλλά το πρόγραμμα διαρκεί μόνο τρεις μήνες και δεν μπορούν να επωφεληθούν άνθρωποι που δεν έχουν σιδηροδρομικό σταθμό κοντά τους.

«Φουλάρουν όσο πριν, γκρινιάζουν, αλλά το αποδέχονται»

Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι βάζουν τόση βενζίνη στο αυτοκίνητό τους όση έβαζαν και πριν από την πανδημία, σύμφωνα με την Ένωση Πρατηρίων Καυσίμων της Γερμανίας.

«Οι άνθρωποι φουλάρουν όσο πριν, γκρινιάζουν, αλλά το αποδέχονται», δηλώνει ο εκπρόσωπος της Ένωσης, Herbert Rabl.

Διαφαίνεται στον ορίζοντα κάποια «ανακούφιση»; Πολλά εξαρτώνται από το πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία θα επηρεάσει την παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Οι αναλυτές τονίζουν ότι ένα μέρος του ρωσικού πετρελαίου είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χαθεί από την αγορά, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο μεγαλύτερος πελάτης της Ρωσίας, έχει δεσμευθεί να τερματίσει τις εισαγωγές από τη Μόσχα εντός έξι μηνών.

Εν τω μεταξύ, η Ινδία και η Κίνα αγοράζουν τώρα περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο. Η Ευρώπη θα πρέπει να προμηθεύεται από άλλες πηγές, όπως η Μέση Ανατολή. Όμως ο ΟΠΕΚ, στον οποίο περιλαμβάνεται και η Ρωσία, δεν έχει επιτύχει τους στόχους παραγωγής του.

Για πολλούς, οι περικοπές στις δαπάνες για νυχτερινές εξόδους και καλοκαιρινές διακοπές βρίσκονται στο τραπέζι.

Η Isabelle Bruno, δασκάλα στα προάστια του Παρισιού, παίρνει τώρα το λεωφορείο για να φτάσει στον σιδηροδρομικό σταθμό, αντί να οδηγήσει δέκα λεπτά με το αυτοκίνητο.

«Ο σύζυγός μου και εγώ ανησυχούμε πολύ για τις διακοπές, καθώς συνηθίζαμε να χρησιμοποιούμε πολύ συχνά το αυτοκίνητό μας όταν επισκεπτόμασταν την οικογένειά μας στη Νότια Γαλλία», είπε. «Τώρα θα κοιτάμε και τα εισιτήρια των τρένων, ενώ θα χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό μας μόνο για μικρές διαδρομές».

Ο Leo Theus, ένας γραφίστας από την πόλη Χέιγουορντ στο Σαν Φρανσίσκο, τονίζει ότι οι τιμές της βενζίνης στην Καλιφόρνια είναι οι υψηλότερες στις ΗΠΑ, φτάνοντας σε ορισμένες περιοχές της πολιτείας κοντά στα 7 δολάρια ανά γαλόνι.

«Πλέον όταν πρόκειται να πάτε σε ένα κλαμπ ή ένα μπαρ μετά τη δουλειά, πρέπει να σκέφτεστε τη βενζίνη. Πρέπει να αποφασίσετε: αξίζει πραγματικά τον κόπο να πάτε ή όχι;», τονίζει ο Theus.

Πηγή: Καθημερινή με πληροφορίες από AP News




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ