Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2021
x

Ο ΚΑΛΟΣ ΥΠΝΟΣ ΣΤΟΙΧΙΖΕΙ ΑΚΡΙΒΑ (ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΠΟΛΥ...)


Περνάμε σχεδόν το ένα τρίτο της ζωής μας στο κρεβάτι, ίσως γι αυτό το καλό στρώμα θεωρείται ακριβό.

Οκτώ στους δέκα εργαζόμενους στη Γερμανία αντιμετωπίζουν δυσκολίες ή διαταραχές στον ύπνο, όπως προκύτπει από πρόσφατη έρευνα του ασφαλιστικού ταμείου DAK. Να υποθέσουμε ότι με αυτά τα δεδομένα ανθεί η βιομηχανία στρωμάτων; Όχι ακριβώς. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορικών Ερευνών της Κολωνίας (IFH), το 2019 ο κλάδος κατέγραψε, για τέταρτη συνεχή χρονιά, μείωση τζίρου. Πάντως η συνολική δαπάνη για στρώματα στη Γερμανία παραμένει σε υψηλά επίπεδα και ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ ετησίως.

Τα τελευταία χρόνια νέες εταιρίες και startups όπως οι Casper, Bett1 και Emma φέρνουν τα πάνω-κάτω στην αγορά με χαμηλές τιμές και online προσφορές. "Οι νέοι παίκτες στην αγορά ακολουθούν μία επιθετική πολιτική τιμών και μειώνουν τα περιθώρια κέρδους για παραδοσιακές επιχειρήσεις του κλάδου", επισημαίνει ο επικεφαλής του IFH Κάι Χούντετς. Για παράδειγμα η εταιρία Emma με έδρα τη Φρανκφούρτη ιδρύθηκε μόλις πριν από πέντε χρόνια και σήμερα έχει παρουσία σε 21 χώρες με συνολικό τζίρο 150 εκατομμύρια ευρώ, όπως ισχυρίζεται η ίδια. Η ανταγωνιστική εταιρία Casper με έδρα τις ΗΠΑ ιδρύθηκε το 2014, καταγράφει τζίρο 400 εκ. ευρώ, χωρίς κέρδη μέχρι σήμερα, αλλά ελπίζει να ενισχυθεί σημαντικά με την επικείμενη είσοδό της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Χρέη και "λουκέτο" για τις παλαιές επιχειρήσεις του κλάδου

Αντιθέτως, οι παραδοσιακές επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζουν προβλήματα. Ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα, η Concord, πωλήθηκε πρόσφατα σε Ασιάτες επενδυτές, καθώς ο προηγούμενος ιδιοκτήτης, η ολλανδική εταιρία Beter Bed Holding, ήθελε να την ξεφορτωθεί. Ένας άλλος παραδοσιακός ανταγωνιστής, η Matratzen Direct, κήρυξε πτώχευση και προσπαθεί να αναδιοργανωθεί, κλείνοντας, σε πρώτο στάδιο, ένα στα τρία σημεία λιανικής πώλησης. Γιατί γίνονται όλα αυτά; Ο Κάι Χούντετς θεωρεί ότι "η αγορά σε ένα κατάστημα στρωμάτων ή επίπλων φαίνεται περίπλοκη υπόθεση για τον πελάτη, ο οποίος καλείται να διαλέξει ανάμεσα στα πιο ετερόκλητα μοντέλα- παρότι όλα του φαίνονται ίδια- ξαπλώνοντας μόνο για λίγα λεπτά με τα ρούχα. Δεν είναι και η ιδανική καταναλωτική εμπειρία..."

Αντιθέτως, οι online αγορές δίνουν συνήθως στον καταναλωτή το δικαίωμα να δοκιμάσει το στρώμα που επιλέγει για δύο ολόκληρες εβδομάδες- σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και για 100 ημέρες- στην ηρεμία του σπιτιού του. "Εάν του αρέσει το στρώμα, θα το κρατήσει. Εάν δεν του αρέσει, μπορεί να το αλλάξει και αυτό ακριβώς κάνει ο ένας στους δέκα αγοραστές", λέει ο Κάι Χούντετς. Ένα άλλο σημείο στο οποίο φαίνεται να υπερέχουν οι νέες εταιρίες του κλάδου είναι ότι συχνά προσφέρουν ένα "ενιαίο" μοντέλο για πολλές κατηγορίες ενδιαφερομένων. Μπορεί έτσι να μην εκπληρώνονται όλες οι καταναλωτικές επιθυμίες, αλλά από την άλλη πλευρά οι έρευνες αγοράς δείχνουν ότι ο πελάτης μπερδεύεται κιόλας με τη σημερινή ποικιλία μοντέλων και προδιαγραφών.

Η ποιότητα δεν είναι πάντα ακριβή

Η τιμή δεν θεωρείται το πιο αξιόπιστο κριτήριο για την ποιότητα του στρώματος. Ανεξάρτητοι κριτές και "δοκιμαστές" δίνουν πλέον την πιο υψηλή βαθμολογία σε στρώματα των φθηνότερων εταιριών Bett1, Emma και Dunlopillo και όχι στα παραδοσιακά ονόματα του κλάδου. "Στα επόμενα χρόνια θα δούμε τις online πωλήσεις να αυξάνονται ακόμη περισσότερο", λέει ο Κάι Χούντετς. Αλλά όσο δύσκολη ή περίπλοκη κι αν ήταν η απόφαση για την αγορά ενός συγκεκριμένου στρώματος, τελικά οι καταναλωτές φαίνονται ευχαριστημένοι με τις επιλογές τους: σχεδόν οι δύο στους τρεις, σύμφωνα με έρευνα του καταναλωτικού ινστιτούτου Kantar-Emnid, αξιολογούν την αγορά που έκαναν ως "καλή" ή "πολύ καλή", ενώ το ποσοστό εκείνων που τη θεωρούν "ανεπαρκή" δεν ξεπερνά το 4%.

Erich Reimann (DPA)

Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου

Πηγή: Deutsche Welle




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ