Τετάρτη 12 Μαΐου 2021
x

Η ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΤΟΥ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Έρχονται αλλαγές στο επιχειρηματικό σκηνικό της Θεσσαλονίκης - Τι συμβαίνει στους κεντρικούς δρόμους της αγοράς αλλά και στις παρυφές του κέντρου.

Πολλές εβδομάδες σε αναστολή συμπληρώνουν τα εμπορικά καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Στη Θεσσαλονίκη οι σκοτεινές βιτρίνες και τα κατεβασμένα ρολά δημιουργούν μια αίσθηση κενού σε όποιον περπατάει στα πεζοδρόμια του κέντρου της πόλης. Η αγωνία των εμπόρων για το μέλλον είναι μεγάλη και παρά την προσπάθεια οικονομικής στήριξης από την πολιτεία κανείς δεν είναι σήμερα σε θέση να γνωρίζει πόσες –και ποιες- επιχειρήσεις θα επιβιώσουν από την οικονομική καταιγίδα που προκαλεί η πανδημία. Το άνοιγμα της αγοράς από τη Δευτέρα, με τη –μερική έστω- άρση του lockdown, θα είναι λυτρωτικό για τον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης, αλλά τα πραγματικά προβλήματα θα ξεκινήσουν ακριβώς εκείνη τη στιγμή. Καθώς τα μέτρα στήριξης θα αποσύρονται οι συνέπειες της κρίσης θα αναδύονται στην επιφάνεια. Η αύξηση της ανεργίας, η μείωση των εισοδημάτων και ο περιορισμός της κατανάλωσης είναι παράγοντες που θα επηρεάσουν αρνητικά το εμπόριο, τόσο άμεσα, όσο και μεσοπρόθεσμα.

Το πιθανότερο σενάριο αυτή τη στιγμή είναι ότι θα υπάρξουν αλλαγές στο επιχειρηματικό σκηνικό στη Θεσσαλονίκη. Στο κέντρο της πόλης το εμπόριο και η εστίαση συνιστούν βασικές λειτουργίες, που επιδρούν καταλυτικά στα πάντα. Στην απασχόληση, στην αγορά ακινήτων, στην κοινωνική ζωή, στον χαρακτήρα του αστικού περιβάλλοντος. Ήδη στα χρόνια της ύφεσης, στη δεκαετία του 2010, όταν περίπου ένα στα τρία ή ένα στα τέσσερα καταστήματα έκλεισαν, η ατμόσφαιρα άλλαξε. Ζωντανοί δρόμοι ερήμωσαν και φωτεινές εμπορικές πιάτσες σκοτείνιασαν, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν συνέλθει. Τα φαινόμενα αυτά ενδέχεται να αποκτήσουν να ένταση από το φθινόπωρο, καθώς όλοι στην αγορά εκτιμούν ότι τόσο το τρέχουν 2021, όσο και το 2022 θα εξελιχθούν σε δύσκολες χρονιές για την οικονομία.

Έτσι κι αλλιώς τις τελευταίες δύο – τρεις δεκαετίες στη Θεσσαλονίκη το τοπικό εμπόριο υποχωρεί έναντι των πολυεθνικών, των αλυσίδων και των εμπορικών κέντρων, τόσο στις περιόδους ανάπτυξης, όσο και στις περιόδους ύφεσης. Το μόνο που διαφέρει είναι ο ρυθμός, αφού ακόμη και στις θετικές συγκυρίες των δεκαετιών του 1990 και του 2000, οι αντιστάσεις του τοπικού εμπορικού συστήματος ήταν αξιοσημείωτες, αλλά τελικώς υποχώρησαν. Μετά την πανδημία στην εξίσωση μπαίνουν καινούργιοι συντελεστές -σύγχρονη τεχνολογία, ψηφιακότητα, ηλεκτρονικό εμπόριο-, που στην ουσία ευνοούν τους μεγαλύτερους, δυνατότερους και πιο οργανωμένους παίκτες.

Παράλληλα, μια δεύτερη επιβεβαιωμένη διαχρονικά παράμετρος για την πορεία της αγοράς στη Θεσσαλονίκη είναι ότι η ανάπτυξή της δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην τοπική κατανάλωση. Οι Έλληνες και ξένοι επισκέπτες της πόλης δίνουν ουσιαστική ώθηση, όπως συμβαίνει παντού, όπου υπάρχει τουριστική κίνηση. Η καλή επισκεψιμότητα είναι απαραίτητη για να συντηρηθεί μια λαμπερή αγορά. Ταυτόχρονα όμως, σε μια πόλη με τουρισμό «city break», όπως είναι η Θεσσαλονίκη, η δυνατή αγορά συνιστά πλεονέκτημα αύξησης της επισκεψιμότητας. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης ως «αβγό του Κολόμβου»!

Σήμερα όποιος κάνει βόλτα στους βασικούς κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης -Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Προξένου Κορομηλά, Αγίας Σοφίας, Ερμού, Εγνατία, Βενιζέλου, Ίωνος Δραγούμη- αποκομίζει δύο εντυπώσεις. Η διαχρονικά φωτεινή πλευρά (Τσιμισκή κ.λπ.) τείνει να θαμπώσει. Υπάρχουν κλειστά μαγαζιά –κάτι αδιανόητο επί δεκαετίες-, ενώ σημαντικά σημεία καταλαμβάνουν φαστφουντάδικα, ορθάδικα, καφενεία, ξηροκαρπάδικα και γενικότερα επιχειρήσεις και δραστηριότητες που τις καλές εποχές βρίσκονταν σε παράπλευρους δρόμους. Από την άλλη στις παρυφές του εμπορικού κέντρου (Βενιζέλου και τα σχετικά) τα άδεια μαγαζιά είναι πολλά -σε ορισμένα σημεία τα περισσότερα από αυτά έχουν λειτουργική ετοιμότητα.   

Η χρονική συγκυρία είναι κρίσιμη για τη Θεσσαλονίκη. Θα ήταν και χωρίς την πανδημία, πολύ περισσότερο τώρα. Η ολοκλήρωση του μετρό –σε απροσδιόριστο προς το παρόν χρόνο- σε συνδυασμό με αστικές παρεμβάσεις (από την Διεθνή Έκθεση μέχρι την αγορά Μοδιάνο και το Καπάνι), αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις στα πεδία της φιλοξενίας, του εμπορίου και των υπηρεσιών, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να αλλάξουν την εικόνα προς το καλύτερο με ορίζοντα το 2024. Μόνο που στις περισσότερες περιπτώσεις κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί το κάθε ένα από τα σχεδιαζόμενα ή εν εξελίξει πρότζεκτ, τα οποία έχουν επηρεαστεί από τις καταστάσεις που δημιούργησε ο κορωνοϊός. Το μόνο βέβαιο –αν και όχι αρκετό- είναι ότι δεν θα πλήξουμε… 

ΥΓ. Για μια πόλη η αγορά είναι στοιχείο ζωής και ως εκ τούτου προϋπόθεση κανονικότητας. Οι πόλεις δημιουργήθηκαν ως κέντρα εμπορίου και προώθησαν τον κοσμοπολιτισμό. Όταν αυτό δεν υπάρχει η έννοια της αστικής συγκέντρωσης χάνει την ουσία της. Διατηρείται μόνο το περίβλημα. Ένα πουκάμισο αδειανό…   

Καλό μήνα!




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ