Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022
x

ΑΕΙ: Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΧΑΡΤΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Οι προτεινόμενες αλλαγές συνεπάγονται σημαντικές ανατροπές στην καθημερινότητα περίπου έξι χιλιάδων φοιτητών και μερικών δεκάδων καθηγητών.

Μία απόφαση την οποία έλαβε η διοικούσα επιτροπή του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) σχετικά με τη συγχώνευση δύο Τμημάτων της Σχολής Μηχανικών με ταυτόχρονη μεταφορά τους από τη Σίνδο στις Σέρρες και την κατάργηση ενός τρίτου Τμήματος, αναδεικνύει κάποιες από τις σοβαρές παθογένειες που ταλανίζουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παθογένειες οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν μετά την παντελώς άστοχη απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης να προχωρήσει άρον άρον, χωρίς καμία μελέτη και δίχως στοιχειώδεις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις στην, εν μία νυκτί, μετατροπή των πρώην ΤΕΙ, σε πανεπιστήμια.

Η θεραπεία αυτών των παθογενειών δεν είναι εύκολη καθώς, στο μεταξύ, τα νέα πανεπιστημιακά Τμήματα, έχουν ήδη κλείσει τριετία, άρα έχουν εκατοντάδες νέους φοιτητές το καθένα και δεκάδες μέλη ΔΕΠ, που αναβαθμίστηκαν, εντασσόμενα αυθαίρετα σε ακαδημαϊκές βαθμίδες χωρίς ουσιαστική πιστοποίηση των προσόντων τους. Ωστόσο, η αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας είναι αναγκαία για λόγους που έχουν εξηγηθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Το ζήτημα είναι με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό. Ποια είναι η καταλληλότερη μέθοδος ώστε η επίλυση του προβλήματος να μην γεννήσει άλλα, μεγαλύτερα.

Απόδειξη της δυσκολίας του εγχειρήματος είναι η στάση την οποία τηρούν τα ίδια τα Ιδρύματα. Το υπουργείο Παιδείας ζήτησε απ' όλα τα πανεπιστήμια να καταθέσουν προτάσεις σχετικά με την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη, δηλαδή να προτείνουν ποια Τμήματα μπορούν να συγχωνευτούν, ενδεχομένως και ποια να καταργηθούν. Η σχετική προθεσμία έληξε στις 31 Μαρτίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πανεπιστήμια τα οποία πρότειναν συγχωνεύσεις Τμημάτων είναι μόλις τρία: το πανεπιστήμιο Πατρών, το Δυτικής Μακεδονίας και το ΔΙΠΑΕ. Τα υπόλοιπα δήλωσαν ότι δεν επιθυμούν καμία αλλαγή στην ακαδημαϊκή αρχιτεκτονική τους, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που ζητείται η ίδρυση και νέων Τμημάτων. Επιπλέον, κάποια, Ιδρύματα, δεν μπήκαν καν στον κόπο να απαντήσουν.

Είναι προφανές ότι η στάση αυτή της πλειονότητας των πανεπιστημίων εξυπηρετεί καθαρά συντεχνιακούς σκοπούς. Έτσι, πανεπιστημιακά Τμήματα τα οποία σπάρθηκαν αλόγιστα ανά την ελληνική επικράτεια για λόγους μικροπολιτικούς, ρουσφετολογικούς, συντηρούνται τώρα και τρέφονται από συντεχνιακά συμφέροντα. Όμως, ακόμη και στις ελάχιστες περιπτώσεις που κάποια Ιδρύματα αποφάσισαν να προτείνουν ορισμένες αλλαγές και συγχωνεύσεις Τμημάτων, ακόμη κι εκεί, αντί να λυθούν προβλήματα, δημιουργήθηκαν νέα. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του πανεπιστημίου Πατρών και του ΔΙΠΑΕ.

Το πανεπιστήμιο Πατρών ήταν το πρώτο το οποίο ανέλαβε την πρωτοβουλία να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη του. Το έκανε, μάλιστα, πριν από περίπου έναν χρόνο, αλλά παρότι οι προτάσεις του έγιναν αποδεκτές από το υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές δεν έχουν γίνει ακόμη καθώς το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα εκκρεμεί προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Έτσι, ενώ επίκειται η έκδοση του νέου Μηχανογραφικού, το πανεπιστήμιο της Πάτρας δεν γνωρίζει ακόμη ποιος θα είναι ο ακαδημαϊκός χάρτης του Ιδρύματος για την επόμενη χρονιά.

Χειρότερα είναι τα πράγματα στο ΔΙΠΑΕ καθώς πρόκειται για ένα Ίδρυμα με πολλές ιδιαιτερότητες. Ένα συνονθύλευμα Τμημάτων τριών πρώην ΤΕΙ (Θεσσαλονίκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης), διάσπαρτων σε επτά πόλεις, από την Κατερίνη έως το Διδυμότειχο! Η συντριπτική πλειονότητα των φοιτητών, σε ποσοστό άνω του 80% προέρχεται από τα πρώτην ΤΕΙ, όπως και το διδακτικό προσωπικό. Επίσης, δεν διαθέτει πρυτανικές αρχές και οι αποφάσεις λαμβάνονται από μια διορισμένη 15μελη διοικούσα επιτροπή στην οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι διαφόρων φορέων.

Η πρόταση της διοικούσας επιτροπής του ΔΙΠΑΕ προς το υπουργείο Παιδείας περιλαμβάνει τις εξής αλλαγές:
• Να μεταφερθεί το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες.
• Να συγχωνευθεί το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων με το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών, με έδρα της Σέρρες.
• Να καταργηθεί το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος.
• Να συγχωνευθεί το Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, με έδρα της Σέρρες.
• Να εξεταστεί η αρωγή της πολιτείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των τμημάτων στη Δράμα.
• Να καταργηθεί το Τμήμα Φυσικής στην Καβάλα.
• Το παράρτημα Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου να μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη καθώς εκεί υπάρχει νοσοκομείο.

Η απόφαση – πρόταση ελήφθη, σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται, ερήμην της ακαδημαϊκής κοινότητας. Δεν την γνώριζαν ούτε καν οι πρόεδροι των Τμημάτων τα οποία περιλαμβάνονται σε αυτήν. Σύμφωνα, μάλιστα, με έγκυρες πληροφορίες, δεν την γνώριζαν ή δεν την είχαν κατανοήσει, ακόμη και μέλη της διοικούσας επιτροπής του Ιδρύματος. Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η πρόταση στερείται ικανής τεκμηρίωσης για μια σειρά ζητήματα, όπως για παράδειγμα η επάρκεια εγκαταστάσεων στις Σέρρες. Όλα αυτά γεννούν αμφιβολίες ως προς την ορθότητά της και δίνουν τη δυνατότητα στις διάφορες συντεχνίες να την αμφισβητήσουν, ακόμη και εάν υποθέσουμε ότι περιλαμβάνει αναγκαίες αναπροσαρμογές του ακαδημαϊκού χάρτη.

Πέραν αυτών, οι προτεινόμενες αλλαγές συνεπάγονται σημαντικές ανατροπές στην καθημερινότητα περίπου έξι χιλιάδων φοιτητών και μερικών δεκάδων καθηγητών. Πολλοί από τους φοιτητές επέλεξαν τα Τμήματα αυτά συνυπολογίζοντας και την έδρα τους στη Θεσσαλονίκη και τώρα καλούνται να μετακομίσουν στις Σέρρες. Ενώ θα υπάρξουν και περίπου 880 φοιτητές, του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος, οι οποίοι θα πρέπει να αλλάξουν γνωστικό πεδίο, καθώς προτείνεται η κατάργηση του Τμήματος.

Είναι προφανές ότι, πέρα από την αξιολόγηση της πρότασης του ΔΙΠΑΕ από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και πρωτίστως από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και οι άμεσες κοινωνικές επιπτώσεις που θα επιφέρουν αυτές οι αλλαγές. Όχι για να μην προχωρήσουν, όποιες κριθούν αναγκαίες, αλλά για να προχωρήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δίνοντας τα χρονικά περιθώρια στους ήδη ενεργούς φοιτητές να ολοκληρώσουν τον κύκλο των σπουδών τους.

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ