Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2019
x

ΞΕΚΙΝΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Το πρόγραμμα «Ένωση για τη Μεσόγειο» θα αναλάβει την υλοποίηση έργων και την αναζήτηση πόρων από ευρωπαϊκούς φορείς.

Στα τέλη του 2009, αναμένεται να αρχίσει να λειτουργεί η Γενική Γραμματεία της Ένωσης για τη Μεσόγειο, που είναι το κύριο θεσμικό της όργανο. Το 2010 θα αρχίσει η εξέταση των έργων που έχουν υποβληθεί από διάφορες χώρες και θα ακολουθήσει σύντομα η υλοποίησή τους, καθώς υπάρχει ενδιαφέρον για χρηματοδότηση από διεθνείς, ευρωπαϊκές και εθνικές τράπεζες και άλλους φορείς.

Η «Ένωση για τη Μεσόγειο» είναι μία πράξη της συνεργασίας 43 χωρών-μελών, αλλά και οργανισμών, μιας συνεργασίας, που τη χρειάζονται και όσοι δεν την επιθυμούν, καθώς αποδεικνύεται ότι αποτελεί μονόδρομο για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής. Ιδρύθηκε στις 3 Ιουλίου 2008  στη Σύνοδο Κορυφής των Παρισίων.

Διαδικασία της Βαρκελώνης

«Προπομπός» της Ένωσης για τη Μεσόγειο, είναι η «Διαδικασία της Βαρκελώνης», στο πλαίσιο της οποίας εκτελείται η διαδικασία για την καθιέρωση της Ευρωμεσογειακής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών, που δεν ολοκληρώνεται έως το 2010, όπως προβλεπόταν, ωστόσο έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος προς την κατεύθυνση αυτή, η οποία θα διευκολύνει την ολοκλήρωσή της στο πλαίσιο της Ένωσης για τη Μεσόγειο.

Ο ρόλος της Ελλάδας

Η Ελλάδα έχει παίξει σημαντικό ρόλο γενικά στο θέμα της Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας, πού ξεκίνησε από τη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στην Κέρκυρα τον Ιούνιο του 1994, επί Ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ελλάδα στήριξε, εξαρχής, την πρωτοβουλία για ενδυνάμωση των Ευρωμεσογειακών σχέσεων, εξαιτίας και των πολλαπλών ωφελειών για το σύνολο των εταίρων, και συμμετείχε ενεργά, στη διαμόρφωση της Ένωσης για τη Μεσόγειο. Στο πλαίσιο αυτό, επιδίωξε και πέτυχε την εκπροσώπησή της σε επίπεδο Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα, στη Γραμματεία της Ένωσης για τη Μεσόγειο και έχει, ήδη προχωρήσει στην υποβολή προτάσεων για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων προγραμμάτων, που αφορούν τους Θαλάσσιους Διαδρόμους, τη Συνεργασία στον τομέα της Ηλιακής Ενέργειας και τη Διαχείριση των Υδάτινων πόρων στη Μεσόγειο κ.α.

Διακυβέρνηση του θαλάσσιου χώρου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με σχετική ανακοινωσή της υπέβαλε σειρά προτάσεων και δράσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για την εφαρμογή μιας ενοποιημένης πολιτικής για όλα τα θαλάσσια ζητήματα της περιοχής της Μεσογείου.

Στις προτάσεις της η Επιτροπή προβάλλει την ανάγκη κύρωσης και συντονισμένης εφαρμογής της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), την οποία έχουν επικυρώσει όλα τα παράκτια κράτη της Μεσογείου, πλην της Τουρκίας, της Συρίας, του Ισραήλ και της Λιβύης. Επιπλέον, θα υποστηρίξει τον δομημένο και ανεπίσημο διάλογο μεταξύ παράκτιων κρατών της Μεσογείου, μέσω συναντήσεων υψηλού επιπέδου, ακαδημαϊκών και άλλων διεθνών διοργανώσεων, με στόχο τη βελτίωση της διακυβέρνησης του θαλάσσιου χώρου, συμπεριλαμβανομένου του διαλόγου σε υποπεριφερειακό επίπεδο.

Μεταξύ άλλων, στις προτάσεις της η Επιτροπή αναφέρεται σε θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και θαλάσσιες στρατηγικές, για ενοποιημένη θαλάσσια επιτήρηση και καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος της λαθρομετανάστευσης, για ερευνητικές δραστηριότητες στο βυθό του Μεσογειακού θαλάσσιου χώρου, ενώ προβλέπει, ότι παρά την κρίση, που τις επηρεάζει, οι θαλάσσιες δραστηριότητες στη Μεσόγειο πρόκειται να αναπτυχθούν, από τη θαλάσσια κυκλοφορία έως την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τον τουρισμό.

Η Επιτροπή, επισημαίνει ακόμη ότι πρέπει κυρίως να επιδιωχθεί η ανάπτυξη διεπιστημονικών παρατηρήσεων του βυθού που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην κατανόηση και την παρακολούθηση των κινδύνων από παλιρροϊκά κύματα (τσουνάμι).

Οικονομική διάσταση Μεσογείου

Παρά την τρέχουσα οικονομική κρίση, εκτιμάται από την Ευρωπαϊκή Ένωση  ότι η θαλάσσια κυκλοφορία θα συνεχίσει να επεκτείνεται περισσότερο ως αποτέλεσμα των αυξημένων μεταφορικών αναγκών για επιβάτες, τουρίστες και εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένης και της ενέργειας.

Επίσης, τα έργα που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της Ένωσης για τη Μεσόγειο, στους τομείς των Μεταφορών, της Ενέργειας, του Περιβάλλοντος, της Κοινωνίας της Πληροφορίας και της Εκπαίδευσης αναμένεται να δημιουργήσουν νέα δυναμικά ανάπτυξης, που θα έχει και κοινωνικό, θετικό αντίκτυπο.

Σημειώνεται ακόμη, ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, μέσω της Μεσογείου διακινείται το 30% του όγκου του παγκόσμιου παγκόσμιου εμπορίου, που διεξάγεται δια θαλάσσης, από και προς τα περισσότερα από 450 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς της, καθώς και το ένα τέταρτο του δια θαλάσσης μεταφερόμενου πετρελαίου, παγκοσμίως. 

Α.Μ



A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ