Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΙΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΜΕΤΕΠΙΒΙΒΑΣΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ

Ο σταθμός έχει κομβική θέση στο έργο που περιλαμβάνει υποστηρικτικές παρεμβάσεις στον τερματικό σταθμό του μετρό και συνολική ανάπλαση της περιοχής

Σημαντικές αλλαγές στον συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης φέρνει ο νέος σταθμός μετεπιβίβασης που περιλαμβάνεται στο εμβληματικό έργο ανάπλασης της ευρύτερης περιοχής της Νέας Ελβετίας, όπου βρίσκεται ο τερματικός σταθμός του μετρό.

Ο πολυτροπικός σταθμός μετεπιβίβασης αποτελεί κομβική παρέμβαση στο έργο «Συνοδά υποστηρικτικά έργα του Σταθμού Νέας Ελβετίας του Μετρό Θεσσαλονίκης για την εξυπηρέτηση και μετεπιβίβαση των μετακινούμενων επιβατών», το οποίο υλοποιείται υπό την επίβλεψη του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

Καθοριστική για τη λειτουργικότητα της συνολικής παρέμβασης αποτελεί η διάνοιξη της οδού Μ. Ψελλού, η οποία διασφαλίστηκε με χρηματοδότηση ύψους 12 εκ. ευρώ από το υπουργείο Εσωτερικών. Κι αυτό γιατί με τα σημερινά δεδομένα η έξοδος από τον τερματικό σταθμό του μετρό οδηγούσε σε… χωράφια. Με το έργο θα διανοιχθούν τα περίπου 400 μέτρα του δρόμου από την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών μέχρι την οδό Παπαναστασίου, όπου θα διαμορφωθούν αντίστοιχα δύο ισόπεδοι κόμβοι. Ο δρόμος θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ενώ μπροστά στην κύρια είσοδο των πεζών θα υπάρχουν θέσεις για ταξί, καθώς επίσης θέσεις προσωρινής στάθμευσης (kiss & ride ) για όσους θέλουν να παραλάβουν επιβάτες, ώστε να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία. Στην περιοχή, εξάλλου, σχεδιάζεται και η δημιουργία δύο πάρκινγκ, ενός υπαίθριου κι ενός υπόγειου, για την εξυπηρέτηση των επιβατών που θα χρησιμοποιούν το μετρό.

Τα λεωφορεία θα σταθμεύουν εντός του σταθμού, στο κέντρο του οποίου βρίσκεται το κεντρικό κλιμακοστάσιο του μετρό. Στον σχεδιασμό υπάρχει πρόβλεψη για λεωφορειολωρίδα για την είσοδο στον σταθμό από την οδό Παπαναστασίου, όπως επίσης για περιπατητικές διαδρομές με στόχο την ασφαλή πρόσβαση των πεζών και για χώρους κίνησης και στάθμευσης ποδηλάτων. Επίσης, έχουν προβλεφθεί χώροι σταθμαρχείων και η μελλοντική εγκατάσταση σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία. Επιπλέον, σχεδιάζεται νέο στέγαστρο αναμονής για τις ρεμίζες με φωτοβολταϊκά πάνελ, αλλά και για τον χώρο εντός του σταθμού με παγκάκια και φυτά, ώστε να είναι καλαίσθητος ο χώρος αναμονής.

«Είναι ο πρώτος τερματικός σταθμός του ΟΑΣΘ που δημιουργείται. Είναι ένα έργο εμβληματικό, το οποίο θα αποσυμφορήσει και άλλους δρόμους της πόλης, διευκολύνοντας παράλληλα τη σύνδεση του σταθμού του μετρό από περιοχές όπως η Πυλαία και η Καλαμαριά», είπε στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας.

Αναδιάρθρωση των αστικών γραμμών

Η βασική φιλοσοφία του έργου, σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, είναι ότι η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών που επιβάλλει η λειτουργία του μετρό στο τέλος του 2023, δεν μπορεί να γίνει σωστά, εάν δεν υπάρχουν τερματικοί σταθμοί. «Η σκέψη μας ήταν να καταλήγουν στον σταθμό οι λεωφορειακές γραμμές που τερματίζουν στη Βούλγαρη, είτε/και οι γραμμές που πάνε στη Χαριλάου, είτε αυτές της Θέρμης, ενδεχομένως και νέες γραμμές, συνολικά 11 με 13», ανέφερε.

Ο ίδιος, πάντως, σημείωσε ότι ο σχεδιασμός αναδιάρθωσης των 77 λεωφορειακών γραμμών αστικής συγκοινωνίας, που με τις παραλλαγές τους πλησιάζουν τις 100, λαμβάνει υπόψη πολλές παραμέτρους, πέρα από τη λειτουργία του μετρό, όπως η δημιουργία κι άλλων σταθμών μετεπιβίβασης που σχεδιάζονται στη Μίκρα και στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αλλά και η προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Άλλωστε, υπάρχουν ακόμα πολλά θέματα προς επίλυση, όπως ποιες γραμμές θα εξυπηρετούν τα ηλεκτρικά λεωφορεία, ποιος θα είναι ο χώρος φόρτισής τους (σε υφιστάμενο ή σε νέο αμαξοστάσιο), ποιος θα είναι ο φορέας λειτουργίας της αστικής συγκοινωνίας την επόμενη μέρα (σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οδηγία 1370/2007).
Καθοριστικό ρόλο στον ανασχεδιασμό, εξάλλου, θα έχουν τα στοιχεία που θα προκύψουν από τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που διερευνά τις συνθήκες, τις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά των μετακινήσεων των πολιτών στο πολεοδομικό συγκρότημα και η οποία καθυστέρησε λόγω της πανδημίας.

Πώς προχωρά το έργο

Παρότι η παρέμβαση δεν είναι μεγάλη κλίμακας, χρειάστηκε πολύ μεγάλη προετοιμασία, καθώς έπρεπε να ξεπεραστούν σημαντικά διαδικαστικά ζητήματα που είχαν να κάνουν κυρίως με τις απαλλοτριώσεις. Είναι ενδεικτικό ότι στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου αυτού η ΟΣΕΘ ΑΕ έχει αναθέσει έως σήμερα από ίδιους πόρους της 13 συμβάσεις μελετών (τοπογραφίας, συγκοινωνιακές, υδραυλικές, γεωτεχνικές, περιβαλλοντικές, ηλεκτρομηχανολογικές, αρχιτεκτονικές κλπ) συνολικού ύψους περίπου 222.000€ και πέντε συμβάσεις υπηρεσιών (τεχνικών, νομικών κλπ) επιπλέον ποσού περίπου 33.000€.

Επίσης, έχει υπογράψει δύο προγραμματικές συμβάσεις, μία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον δήμο Θεσσαλονίκης, για την τον έλεγχο και την έγκριση των μελετών που αφορούν το έργο διάνοιξης της οδού Μ. Ψελλού και των δύο εκατέρωθεν ισόπεδων κόμβων που είναι στην αρμοδιότητά τους και μία με την Αττικό Μετρό Α.Ε. για τον έλεγχο και την έγκριση των μελετών άνωθεν του τερματικού σταθμού μετρό Νέα Ελβετία της βασικής γραμμής 1. Όλες οι μελέτες έχουν διαβιβαστεί στους αρμόδιους φορείς, στο πλαίσιο των ανωτέρω προγραμματικών συμβάσεων και αναμένεται η έγκρισή τους, ενώ παράλληλα έχει αρχίσει η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης για την κατασκευή του έργου. Επιπλέον, η ΟΣΕΘ ΑΕ πρόκειται πολύ σύντομα να υπογράψει νέα Προγραμματική Σύμβαση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον δήμο Θεσσαλονίκης, για την εκπόνηση μελετών ύψους 1 εκ. ευρώ που αφορούν στον σχεδιασμό της ανάπλασης της περιοχής του τερματικού σταθμού και της εξασφάλιση των προσβάσεων σε αυτόν.

Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, ο στόχος που έχει τεθεί είναι να προκηρυχθεί το έργο στο τέλος του χρόνου, ώστε να προκύψει ανάδοχος στο πρώτο εξάμηνο του ’23 και να είναι λειτουργικό στο πέρας του 2023 με την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό.

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ