Σάββατο 17 Απριλίου 2021
x

ΤΡΕΙΣ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΑΤΕΛΕΣΦΟΡΕΣ ΤΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΘΥΣΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Συνέντευξη του επικεφαλής της φορολογικής επιτροπής του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Σταύρου Κώστα, εν όψει του 8ου Thessaloniki Tax Forum.

Την επιτακτική ανάγκη τερματισμού της βίαιης υπερφορολόγησης υπογραμμίζει ο επικεφαλής της φορολογικής επιτροπής του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Σταύρος Κώστας, προειδοποιώντας ότι η ελληνική οικονομία έχει περιέλθει πλέον σε οριακό σημείο.

Σε συνέντευξή του στη Voria.gr εν όψει του φετινού Thessaloniki Tax Forum (Δευτέρα 07/11, ξενοδοχείο The Met), ο κ. Κώστας εξηγεί τους λόγους για τους οποίους οι απανωτές, βαριές φορολογικές θυσίες των Ελλήνων κινδυνεύουν να αποδειχθούν ατελέσφορες, καταγράφει τα θετικά βήματα και τις υστερήσεις της φορολογικής διοίκησης στα χρόνια των μνημονίων και καταθέτει τις προτάσεις του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «είναι καιρός ένα ποσό της τάξης του 3-5 % του ΑΕΠ, να περιέλθει στα δημόσια έσοδα από την πάταξη της παραοικονομίας και χωρίς την επαχθή εφαρμογή πρόσθετων φορολογικών μέτρων».

Το θέμα του φετινού Thessaloniki Tax Forum είναι οι επιπτώσεις της χρονίζουσας υπερφορολόγησης στην ελληνική οικονομία. Έχει βάση και σε ποιο βαθμό το επιχείρημα ότι τα μνημονιακά μέτρα θα μπορούσαν να είναι ελαφρύτερα εάν υπήρχε μεγαλύτερη περικοπή στις δαπάνες του δημοσίου;

Τα οικονομούντα πρόσωπα νομικά και φυσικά, βιώνουν ένα υπερβολικό και διαχρονικά συσσωρευόμενο επαχθές βάρος, από πολιτικές φορολογικών μέτρων, που ενέχουν σημαντικές αδυναμίες, ενώ βάσιμα έχει αναγνωριστεί ότι οδηγούν σε ασφυκτικό φορολογικό βάρος, δυσπραγία ακόμη και στάση πληρωμών, στη πλευρά των φορολογουμένων.

Η συνεχιζόμενη βίαια υπερφορολόγηση συρρικνώνει το διαθέσιμο εισόδημα των φορολογουμένων, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ευημερία των νοικοκυριών μέσω του περιορισμού της κατανάλωσης, όσο και τη διστακτικότητα στη λήψη αποφάσεων εκ μέρους των υποψηφίων επενδυτών.

Είναι γεγονός ότι στη φάση που βρίσκεται σήμερα η οικονομία μας, το συγκεκριμένο μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής, που το χαρακτηρίζει η εμμονή στην επιβάρυνση των ήδη επιβαρυμένων, ενέχει σημαντικές αδυναμίες.

1. Δεν αποδεικνύεται τελικά πρόσφορο και κατάλληλο για το σκοπό που επιδιώκεται από αυτό, σε επίπεδο δημοσιονομικής τάξης και ανάγκης εξόδου από τη κρίση. Αντιθέτως, σύμφωνα και με επίσημες πηγές (ΔΝΤ, Ευρωπαϊκό Κεντρική Τράπεζα), αλλά και δημοσιευμένα άρθρα ειδικών (κα Αικατερίνη Σαββαϊδου – Λέκτωρ ΑΠΘ και πρώην Γενική Γραμματέας ΓΓΔΕ), τα δημοσιονομικά μέτρα σταθεροποίησης που σε περίοδο ύφεσης στηρίζονται κατά κύριο λόγο στη φορολογία, δεν αποδίδουν μακροπρόθεσμα υπέρ της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.

2. Το αποτέλεσμα στο οποίο αποβλέπει μπορεί να επιτευχτεί με εναλλακτικά ηπιότερα μέσα για την άρση του δημοσιονομικού αδιεξόδου, όπως η ισοσταθμισμένη μείωση των μη παραγωγικών δαπανών του δημοσίου και οι στοχευμένες εξοικονομήσεις δημοσίων δαπανών  

3. Η αναμενόμενη ωφέλεια δεν φαίνεται να είναι ποιοτικά και ποσοτικά ανώτερη, από τη θυσία  που απαιτεί ακόμη και σε επίπεδο θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων των φορολογουμένων, με την επερχόμενη απαξίωση του διαθεσίμου εισοδήματος τους, αλλά και την άμεση προσβολή στη δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας.

Ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε, το γεγονός ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για οριζόντιες περικοπές δημοσίων δαπανών. Παραμένει όμως στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία η πρόκληση να δει τα σημεία της σπατάλης και της αντί- παραγωγικότητας, ώστε να εφαρμόσει πολιτικές που θα εξορθολογήσουν το μέγεθος και τη λειτουργία του αποδεδειγμένα αντιπαραγωγικού και σπάταλου Δημόσιου Τομέα.

Δεν μπορεί η "εύκολη λύση" να είναι αύξηση της φορολογίας, απέναντι στην επιλογή μείωσης των δημοσίων δαπανών που ενέχει μεγαλύτερο πολιτικό κόστος. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Προϋπολογισμό του 2017, περιλαμβάνεται αύξηση εσόδων της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ, έναντι μόνο 78,8 εκατ. ευρώ  οριακή μείωση δαπανών.

Στο επίπεδο της φορολογικής διοίκησης, ποια θετικά βήματα έγιναν στα χρόνια των τριών μνημονίων και, αντίθετα, σε ποια σημεία εντοπίζετε στασιμότητα και μεγάλες καθυστερήσεις;

Είναι γεγονός ότι στη κρίσιμη αυτή περίοδο, υπήρξε σημαντική βελτίωση στη νοοτροπία και στο τρόπο λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης, σε βαθμό που έφθασε κοντύτερα στις προσδοκίες των Επιχειρήσεων και εν ολίγοις τα αντίστοιχα δοκιμασμένα συστήματα Χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θεωρούνται πρότυπα.

Ενδεικτικά αναφέρεται η εκπαίδευση του Προσωπικού, η εφαρμογή ανάλυσης ρίσκου αντί της τυχαίας επιλογής δείγματος ελέγχων, η αξιοποίηση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, η εξασφάλιση τεχνικής βοήθειας από το εξωτερικό, η δημοσίευση δεικτών αποτελεσματικότητας, καθώς και η δράση με στρατηγικό επιχειρησιακό σχέδιο με στοχοθεσία.

Εκτός των άλλων οι επιτροπές διαβούλευσης και η συνεπικουρική συνεργασία με φορείς και εκπροσώπους της αγοράς, βοήθησε στην καλύτερη εφαρμογή των νόμων που εψηφίζοντο, με κτυπητό παράδειγμα το δευτερογενές υποστηρικτικό δίκαιο για την ομαλή λειτουργία των δύο εκσυγχρονισμένων Κωδίκων Φορολογίας και Διαδικασίας.

Ωστόσο, μέρος και αυτό των συμπτωμάτων  μεταρρυθμιστικής κόπωσης που αντιμετωπίζει η φορολογική μεταρρύθμιση, παραμένουν σημεία βελτίωσης στο τομέα βεβαίωσης και είσπραξης των φόρων, εν μέσω βαθειάς ύφεσης και κλίματος παρουσίας στρατηγικών κακοπληρωτών, με παράλληλη ανάγκη περιστολής της φοροδιαφυγής και ενθάρρυνση της οικιοθελούς συμμόρφωσης των φορολογουμένων.

Με το νέο προφίλ της ΓΓΔΕ, ως ανεξάρτητη αρχή με τη συνταγματική έννοια του όρου, χωρίς την επιτήρηση της πολιτικής ηγεσίας, αναμένεται βελτίωση της αποδοτικότητας  αυτής, σε πεδία εισπραξιμότητας των βεβαιωμένων φόρων, πάταξης της φοροδιαφυγής και γενικά ικανοποίησης των αναγκών των βασικών πελατών της ΓΓΔΕ, που είναι η κοινωνία, το προσωπικό της και οι φορολογούμενοι.

Ποια μέτρα άμεσης εφαρμογής προτείνει το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο για τη πάταξη της φοροδιαφυγής και την αύξηση της εισπραξιμότητας των φόρων;

Δυστυχώς η παραοικονομία στη Χώρα μας, εξακολουθεί να διατηρείται σε σημαντικό επίπεδο, που αποτιμάται περίπου στο 25% του ΑΕΠ, ενώ αποτελεί και την "μητέρα" της φοροδιαφυγής.

Η υψηλή φορολογία, οι κυκλικές ιδιομορφίες της οικονομίας μας σε περιβάλλον ύφεσης, η αναποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα, η νοοτροπία των πολιτών απέναντι στη φορολογική ηθική, οι εξελιγμένες μορφές φοροδιαφυγής, ακόμη και η δομή του επιχειρηματικού ιστού ( κατά κύριο λόγο ελευθεροεπαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι), αποτελούν τις βασικές αιτίες της έκνομης αυτής συμπεριφοράς από κατηγορίες φορολογουμένων.

Από τα πάρα πάνω θα έλεγα ότι η αναποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα στο μέτωπο αυτό, είναι από τα πιο βασικά, με δεδομένο ότι οι πολίτες τείνουν να μην είναι ειλικρινείς στις φορολογικές τους δηλώσεις, στο βαθμό που δεν λαμβάνουν ικανοποιητικό αντάλλαγμα για τη θυσία που αναδέχονται με την υψηλή φορολογία. Ακόμη δε, μπορεί να "διαμαρτύρονται" διότι κατά την αντίληψή τους δεν εφαρμόζονται δίκαιες πολιτικές, ή οι ίδιοι ως φορολογούμενοι αντιμετωπίζονται με καχυποψία από τις φορολογικές αρχές.

Στο ίδιο μήκος κύματος, υπάρχουν καταλύτες, που εξυπηρετούν την επιτέλεση του εγκλήματος της φοροδιαφυγής, μεταξύ των οποίων σημαντικό ρόλο παίζει η βεβαιότητα ότι δε θα υπάρξει εντοπισμός ή το ποινολόγιο μπορεί να μην έχει έντονα ανατρεπτικό χαρακτήρα έναντι της φοροδιαφυγής.

Στη κατεύθυνση αυτή και λαμβάνοντας υπόψη τα αίτια  του φαινομένου, το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο, με τα ετήσια TAX FORUM της Φορολογικής του Επιτροπής, στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δημοσιεύσεις Άρθρων, αλλά και συνεπικουρική συνεργασία με τη Φορολογική Διοίκηση, έχει επισημάνει τα αίτια στους αρμοδίους της Διοίκησης και έχει προτείνει μέτρα περιστολής της Φοροδιαφυγής.

Ο πυρήνας των προτάσεων αυτών, πέρα από την ανάγκη εξουδετέρωσης των πάρα πάνω αιτίων προβληματισμού, διατηρεί ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων επαλήθευσης, στη υιοθέτηση συστημάτων Χωρών που προηγούνται στο τομέα αυτό (ΗΠΑ και IRS), στον εξορθολογισμό των φορολογικών ελέγχων, με το Κράτος πρώτο να δείχνει το καλό παράδειγμα σε σχέση με τις υποχρεώσεις του προς τον Φορολογούμενο.

Το ηχηρό μήνυμα που αναμένεται να αναδειχθεί από το 8ο TAX FORUM –Θεσσαλονίκη 2016, θα είναι για μία ακόμη φορά σαφές.

Στο βαθμό που η Πολιτική Διοίκηση, δεν επιτυγχάνει για διάφορους λόγους να περιορίσει την αντικοινωνική αυτή συμπεριφορά, επιλέγοντας αντί αυτού την εύκολη λύση για την εξασφάλιση εσόδων, οι δυσμενείς συνέπειές της στην κοινωνία και τους συνεπείς φορολογούμενους θα συνεχίζουν.

Είναι καιρός ένα ποσό της τάξης του 3-5 % του ΑΕΠ, να περιέλθει στα δημόσια έσοδα χωρίς την επαχθή εφαρμογή πρόσθετων φορολογικών μέτρων, αλλά και την μόνιμη διαβεβαίωση των αρμοδίων, ότι μόλις καμφθεί η φοροδιαφυγή με πρωτοβουλία των φορολογουμένων, θα υπάρξει μείωση της φορολογίας.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ