Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022
x

ΕΩΣ 1 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ Η ΖΗΜΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ– Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τι καταγγέλλουν εκπρόσωποι του κλάδου - Ζητούν κοινό αδιάβλητο σύστημα εισρόων - εκροών για να αποφευχθεί η καταδολίευση.

Ζημιωμένα κατά 700 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ είναι τα δημόσια ταμεία από την πώληση παραβατικών καυσίμων (νοθευμένων και λαθραίων) την ώρα που το 6% έως 7% των πρατηρίων της χώρας εκτιμάται πως διακινούν τα εν λόγω καύσιμα, τα οποία υπολογίζονται πως αποτελούν περισσότερο από το 20% των ποσοτήτων που διακινούνται.

Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ) Θέμης Κιουρτζής, ο οποίος περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά των υγρών καυσίμων.

Αξίζει να σημειωθεί πως στη Θεσσαλονίκη λειτουργούν περί τα 350-400 πρατήρια υγρών καυσίμων ενώ εκτιμάται πως πάνω από 20 εξ αυτών πουλούν παραβατικά καύσιμα, με σημαντικές όμως ποσότητες.

Είναι χαρακτηριστικό πως υπάρχουν περιπτώσεις πρατηρίων που πωλούν τα καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές από αυτές που αγοράζουν από το διυλιστήριο, γεγονός που δημιουργεί σημαντικά ερωτήματα, την ώρα που, όπως καταγγέλλουν οι εκπρόσωποι του χώρου του καυσίμου, δεν γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι. Μάλιστα, όπως λένε, όταν ανακοινώνονται τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί δεν συνοδεύονται και από τα ονόματα των πρατηριούχων που είχαν παραβατική συμπεριφορά.

Η παραβατικότητα στον χώρο του καυσίμου φαίνεται να απλώνει πλέον τα πλοκάμια της σε όλη την Ελλάδα, ενώ στο παρελθόν το πρόβλημα εντοπιζόταν κυρίως στην Αθήνα.

Αξίζει να σημειωθεί πως πανελλαδικά λειτουργούν περί τα 4.700 βενζινάδικα με τα περίπου 1.500 εξ αυτών να είναι εταιρικά ενώ τα υπόλοιπα είναι οικογενειακά. Αξίζει να σημειωθεί πως την τελευταία δεκαετία περίπου 3.000 πρατηριούχοι έχασαν τις επιχειρήσεις τους καθώς είτε έκλεισαν, είτε συγχωνεύτηκαν είτε πέρασαν σε χέρια παραβατικών επιχειρηματιών.

Τι αφορά η παραβατικότητα

Όπως τόνισε ο κ. Κιουρτζής η παραβατικότητα αφορά τα λαθραία, τα νοθευμένα καύσιμα καθώς και την ηλεκτρονική κλοπή στις αντλίες. Η ηλεκτρονική κλοπή εντοπίζεται στο σύστημα εισροών εκροών που έχει τεθεί σε λειτουργία το 2013 και όπως τόνισαν εκπρόσωποι του κλάδου κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, αποτελεί την … πηγή του κακού. Αξίζει να σημειωθεί πως δεδομένου πως δεν υπάρχει ένα κεντρικό σύστημα μέτρησης των εισροών εκροών, αλλά 30 έως 35 διαφορετικά συστήματα, έχει ως αποτέλεσμα, όπως καταγγέλλουν οι πρατηριούχοι, τα στοιχεία που αποστέλλονται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, που διενεργεί και τους ελέγχους, να είναι πλασματικά.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις και προσπάθειες των πρατηριούχων για να υπάρξει ένα κεντρικό σύστημα που θα δημιουργηθεί από τα αρμόδια υπουργεία κατά το πρότυπο του mydata, δεν έχει υπάρξει κάποια απάντηση.

Επιπρόσθετα όπως τόνισε ο γενικός γραμματέας της ΠΟΠΕΚ Γιάννης Μαυράκης, το σύστημα εισροών εκροών θα πρέπει να τεθεί σε όλη την αλυσίδα που υπάρχει πριν να φτάσουν τα καύσιμα στον τελικό καταναλωτή και όχι μόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων, που αποτελούν, απλά, έναν κρίκο αυτής.

 «Αν υπήρχε ένα αδιάβλητο σύστημα, δεν θα μπορούσαν να νοθεύονται τα καύσιμα με διαλύτες», σημείωσε.

«Αυτό που διεκδικούμε είναι η νομιμότητα, εκπροσωπούμε την υγιή οικογενειακή επιχείρηση» ανέφερε ο κ. Κιουρτζής που δεν παρέλειψε να κάνει λόγο και για τις μαφιόζικες, όπως τις χαρακτήρισε, επιθέσεις που είχε δεχτεί στο παρελθόν τόσο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων όσο και ο ίδιος καθώς όπως είπε «μιλήσαμε, δίνοντας στοιχεία».

Σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή στον χώρο του καυσίμου υπάρχει «ένα θρασύτατο κύκλωμα που λυμαίνεται, με την πολιτεία την ίδια ώρα να μην κάνει το καθήκον της».

Τι γίνεται με τις κοντινές… φτηνές, σε καύσιμα, χώρες

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο αντιπρόεδρος της ΕΝΒΕΘ και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΠΟΠΕΚ Χρήστος Σταυράκης για χώρες όπως η Βουλγαρία, όπου το πετρέλαιο κίνησης είναι στα 1,40 ευρώ όταν στην Ελλάδα είναι στα 1,85-1,90. Ο λόγος της αυξημένης ελληνικής τιμής είναι τα υψηλά επίπεδα σε ΦΠΑ και Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτός είναι και ο λόγος που το 30% των πρατηρίων καυσίμων σε νομούς, όπως είναι οι Σέρρες, το Κιλκίς , έκλεισαν.

Αξίζει να σημειωθεί πως έχει προταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών να ισχύσει μέτρο που η Ευρωπαϊκή Ένωση προέβλεψε για τις παραμεθόριες περιοχές μεταξύ κρατών – μελών που έχουν διαφορετικό ΦΠΑ. Η πρόταση αφορά στην υιοθέτηση της κάρτας πολίτη για τη μείωση του ΕΦΚ, πιλοτικά σε κάποια περιοχή της χώρας που βρίσκεται σε εγγύτητα με τη Βουλγαρία, προκειμένου να δουν τα αποτελέσματα. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει το μέτρο.

Ιδιαίτερη αναφορά στις χαμηλότερες τιμές στις οποίες πωλούνται τα καύσιμα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες έκανε ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης, ο οποίος δραστηριοποιείται, επιχειρηματικά, στον κλάδο του τουρισμού. Όπως είπε τα υψηλά επίπεδα που έχουν φτάσει οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, ωθούν τους επαγγελματίες του χώρου αλλά και τους μεταφορείς να προμηθεύονται καύσιμα από το εξωτερικό, όταν τους δίνεται η ευκαιρία.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ