Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2019
x

ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΕΠΙΜΑΧΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΩΝ 39 ΕΚ. ΣΤΟΝ ΟΑΣΘ

Η έλλειψη ανταγωνισμού εντείνει τα ερωτήματα ως προς την αναγκαιότητα συνέχισης και ολοκλήρωσης του διαγωνισμού για την τηλεματική

Μία και μοναδική προσφορά κατατέθηκε τελικά στο πλαίσιο του επίμαχου διαγωνισμού για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ, προϋπολογισμού 39 εκατ. ευρώ. Η σχετική προθεσμία έληξε στις 5 το απόγευμα της Παρασκευής και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό εξεδήλωσε μία μόνο εταιρεία. Μετά την εξέλιξη αυτή αναμένεται με ενδιαφέρον ποια θα είναι η απόφαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το εάν θα ολοκληρώσει το διαγωνισμό, με τη συμμετοχή ενός μόνον υποψήφιου αναδόχου ή εάν θα τον κηρύξει άγονο. 

Η εξέλιξη αυτή ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη καθώς επί μήνες είχαν υπάρξει αντιδράσεις τόσο ως προς το ύψος του προϋπολογισμού το οποίο έχει θεωρηθεί υπερβολικό, καθώς και ως προς τη σκοπιμότητα του διαγωνισμού και κάποιες από τις πρόνοιες της διακήρυξης οι οποίες είχαν χαρακτηριστεί ως «φωτογραφικές» υπέρ ενός συγκεκριμένου αναδόχου.

Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας Βασίλη Γάτου η οποία διενεργεί τον διαγωνισμό «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)», δόθηκε παράταση στη διαγωνιστική διαδικασία. Συγκεκριμένα, μετατέθηκε η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών από 12/07/2019 και ώρα 17:00 στις 2/08/2019 και ώρα 17:00, και της αποσφράγισης προσφορών από 18/07/2019 και ώρα 12:00 στις 8/08/2019 και ώρα 12:00. Μάλιστα στην απόφαση για παράταση της προθεσμίας, ως αιτιολογία αναφέρονταν λόγοι «τεχνικής αδυναμίας λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ και κατάθεσης αιτημάτων από ενδιαφερόμενες εταιρείες για υποβολή προσφορών και την ανάπτυξη μεγαλύτερου ανταγωνισμού επ’ ωφελείας του έργου».

Ωστόσο, παρά ταύτα, κατατέθηκε μία και μοναδική προσφορά, γεγονός που σημαίνει ότι οι προσδοκίες του υπουργείου για «μεγαλύτερο ανταγωνισμό» ο οποίος θα μπορούσε να αποβεί προς όφελος του έργου, δεν εκπληρώθηκαν. Και τώρα, απομένει στον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη και φυσικά στην κυβέρνηση, να αποφασίσουν εάν θα συνεχίσουν και θα ολοκληρώσουν έναν διαγωνισμό για τον οποίο έχουν εγερθεί σημαντικές ενστάσεις και αντιρρήσεις, ακόμη και από βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπάρχουν επιστολές στις οποίες αναφέρεται με σαφήνεια ότι η διακήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού περιλαμβάνει «φωτογραφικούς» όρους οι οποίοι εμποδίζουν την ανάπτυξη ανταγωνισμού και περιορίζουν υπέρμετρα τον κύκλο των εταιρειών που μπορούν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό, όπως και τελικά έγινε.

Όπως είχε αναφερθεί και σε ρεπορτάζ της προηγούμενης Δευτέρας στη Voria.gr τον επίμαχο διαγωνισμό είχαν προωθήσει με μεγάλη σπουδή οι πρώην υπουργοί Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, μεταξύ των οποίων και ο σημερινός υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας Θράκης) Θόδωρος Καράογλου, τον είχαν καταγγείλει επανειλημμένως με ερωτήσεις στη Βουλή και είχε δηλωθεί πως μόλις η ΝΔ γίνει κυβέρνηση ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί.

Εξ αρχής ο διαγωνισμός παρουσίαζε προβλήματα εγείροντας συγχρόνως υποψίες περί μεθόδευσης υπέρ ενός συγκεκριμένου υποψήφιου αναδόχου. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα στις 6 Ιουνίου, δηλαδή δέκα ημέρες μετά τις ευρωεκλογές κι ενώ η χώρα όδευε ολοταχώς προς τις εθνικές εκλογές και ως ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε οριστεί η 4η Ιουλίου, δηλαδή μόλις μία εργάσιμη πριν από τις εκλογές. 

Πέραν από τη βιασύνη της προηγούμενης κυβέρνησης να κλείσει άρον άρον το διαγωνισμό πριν από την κυβερνητική αλλαγή, υπήρξαν και άλλες, πολύ σοβαρότερες επισημάνσεις οι οποίες μεγιστοποιούν τα ερωτήματα σχετικά με τη σκοπιμότητά του καθώς και με το κόστος του.

Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή ο ΟΑΣΘ έχει ήδη εγκατεστημένο εξοπλισμό και πλήρη εφαρμογή Τηλεματικής σε όλα τα λεωφορεία του καθώς και σε περίπου διακόσιες «έξυπνες στάσεις», όπως επίσης διαθέτει και σύγχρονο σύστημα μηχανογράφησης, τεχνολογικά ανώτερο σε σχέση με αυτό το οποίο περιγράφεται στη διακήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού. Όλα αυτά στοίχησαν στον ΟΑΣΘ γύρω στα 2,8 εκατ. ευρώ. Το επιπλέον έργο το οποίο προβλέπεται στη διακήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού εκτιμάται από στελέχη ης αγοράς, σε σημερινές τιμές, περίπου στα 2 εκατ. ευρώ, αντί των 39 εκατ. της διακήρυξης.

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ