Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2019
x

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΚΑΡΒΟΥΝΟ ΣΤΟΝ ΣΤΑΘΜΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

Θολή η εικόνα σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση και την πρόοδο των εργασιών - Ώρα για πειστικές απαντήσεις και βέλτιστες λύσεις.

Δεν ξέρω που στηρίζεται ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και δηλώνει ότι η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει ως τις αρχές του 2023. Δεν γνωρίζω εάν οι εκτιμήσεις του αυτές εδράζονται σε κάποια σαφή δεδομένα ή εάν επιμηκύνονται, καλού κακού, τα χρονοδιαγράμματα για παν ενδεχόμενο. Όπως δεν ξέρω και πού ακριβώς στηρίζονταν οι αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις του προκατόχου του Χρήστου Σπίρτζη όπως και του απερχόμενου προέδρου της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλου περί λειτουργίας του μετρό το 2020, αφού θα είχαν γίνει προηγουμένως, το 2019 οι αναγκαίες πολύμηνες δοκιμές.

Κι όλα αυτά όταν και οι δύο είχαν στα χέρια τους ήδη από τον Μάρτιο του 2017 επιστολή του αναδόχου με λεπτομερή χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου, με την οποία τους ενημέρωνε ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων και εφόσον όλα κυλούσαν ομαλά –που δεν κύλησαν- το μετρό δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει νωρίτερα από την 1η Μαρτίου 2021.

Η πολυετής πολύπαθη ιστορία του έργου είναι γνωστή, δεν υπάρχει κανείς λόγος να την επαναλάβουμε. Στο μήκος της βασικής γραμμής καθώς και της επέκτασης προς Καλαμαριά οι εργασίες κατασκευής έχουν πλέον προχωρήσει σημαντικά. Μοναδική εξαίρεση και συγχρόνως το μεγαλύτερο αγκάθι αυτή τη στιγμή είναι βεβαίως ο σταθμός Βενιζέλου. Στο τέλος του 2019 θα συμπληρωθούν επτά χρόνια από τότε που άνοιξε η συζήτηση σχετικά με τον τρόπο κατασκευής του σταθμού σε σχέση με τις σπουδαίες αρχαιότητες που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.

Η αρχική απόφαση της τότε πολιτικής ηγεσίας για απομάκρυνση των αρχαιοτήτων και έκθεσή τους σε χώρο στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, υπό το εκβιαστικό μάλιστα δίλημμα «ή μετρό ή αρχαία», ήταν παντελώς εσφαλμένη και γρήγορα εγκαταλείφθηκε ακόμη και από εκείνους που την είχαν υποστηρίξει.

Εν συνεχεία προκρίθηκε η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης του μεγαλυτέρου μέρους, άνω του 80% με 85% των αρχαιοτήτων, μετά την ολοκλήρωση του σταθμού. Στη λύση αυτή εναντιώθηκε ο τότε δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης ο οποίος επέμενε στην κατασκευή του σταθμού με ταυτόχρονη διατήρηση των αρχαιοτήτων in citu. Η θέση αυτή του τέως δημάρχου βρήκε ευήκοα ώτα στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με αποτέλεσμα να αλλάξει ο σχεδιασμός και τον Φλεβάρη του 2017 να ληφθεί νέα απόφαση για κατασκευή του σταθμού χωρίς την απόσπαση των αρχαιοτήτων.

Δυόμισι χρόνια μετά υπάρχει θολή εικόνα σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση και την πρόοδο των εργασιών. Οι μεν (Μυλόπουλος, Μπουτάρης κ.ά.) υποστηρίζουν ότι οι εργασίες έχουν ξεκινήσει, ότι έχουν ολοκληρωθεί οι αναγκαίες μελέτες και ότι η λύση αυτή θα συντμήσει το χρόνο ολοκλήρωσης του σταθμού. Οι δε (Σιμόπουλος, Τζιτζικώστας, Ζέρβας, Μπίλλιας κ.ά.) υποστηρίζουν ακριβώς τα αντίθετα. Αναφέρουν πως ούτε οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους, πως το έργο δεν έχει καν συμβασιοποιηθεί, ότι θα κοστίσει περίπου 40 με 50 εκατ. επιπλέον, αλλά θα κοστίσει και σε χρόνο, αρκετά περισσότερο σε σχέση με την πρώτη λύση.

Πριν να αναβιώσει για τα καλά εκ νέου ο διχασμός γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, θα πρέπει να αναληφθεί αμέσως πρωτοβουλία ώστε να τεθούν υπόψη της πόλης όλα τα πραγματικά δεδομένα. Για να δούμε ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο, αλλά κυρίως για να φανεί ποια είναι η καλύτερη λύση για την πόλη. Αυτήν την πρωτοβουλία θα πρέπει να την αναλάβει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης χωρίς καμία καθυστέρηση.

Ο υπουργός Υποδομών δήλωσε χθες ότι ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει από το βήμα της ΔΕΘ τι πρόκειται να γίνει με το σταθμό Βενιζέλου. Δεν ξέρω εάν η κυβέρνηση έχει ήδη στα χέρια της όλα τα δεδομένα και αισθάνεται έτοιμη να λάβει οριστικές αποφάσεις ή εάν ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ανακοινώσει απλώς κάποια διαδικασία επανεκτίμησης της κατάστασης. Εκείνο που ξέρω είναι ότι η πόλη δεν αντέχει άλλους διχασμούς και φυσικά κι άλλες καθυστερήσεις.

Όποια λύση, θα πρέπει να ληφθεί σύντομα, να είναι πειστική, να προστατεύει τη συντριπτική πλειονότητα των αρχαιοτήτων και βεβαίως να υλοποιηθεί το ταχύτερο.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ