Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020
x

ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ: ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Ή ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ;

Ο πρώην υφυπουργός του ΠΑΣΟΚ σχολιάζει τις προκλήσεις των μεγάλων έργων για τη Θεσσαλονίκη και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για την υλοποίησή τους.

*Γράφει ο Γιάννης Μαγκριώτης

Ξαφνικά διαβάζουμε ότι η κυβέρνηση σκέφτεται να ξαναδεί την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, γιατί τα πρόστιμα προς τους κατασκευαστές που θα πληρώσει οι φορολογούμενοι πολίτες, έφθασαν από 67 εκ ευρώ περίπου που ήταν όταν βγήκε η απόφαση της Διεθνούς διαιτησίας με τους τόκους 160 εκ. ευρώ.

Κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει, γιατί το απαγορεύουν ρητά οι νόμοι και το Κοινοτικό δίκαιο, θα ήταν το απόλυτο σκάνδαλο και δεν επρόκειτο να το εγκρίνει η ΕΕ.

Όμως οι λόγοι των διαρροών είναι άλλοι και θα φανούν σύντομα.

Ο Μητσοτάκης στα περσινά εγκαίνια της ΔΕΘ, ανακοίνωσε και την κατασκευή του fly over, της υπερυψωμένης αρτηρίας στον περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, ως ΣΔΙΤ, δηλαδή ως ιδιωτικό έργο.

Θυμίζω ότι το fly over ήταν μέρος του μεγάλου master plan, των συγκοινωνιακών υποδομών της Θεσσαλονίκης, που εκπονήθηκε από ομάδες έγκριτων ειδικών επιστημόνων την διετία 2010-2011.

Στις αρχές του 2012, υπήρχε η προκαταρτική μελέτη, είχαν εξασφαλιστεί τα 200 περίπου εκ. ευρώ, από το ΕΣΠΑ, και ήταν έτοιμη η δημοπράτησή του ως δημόσιο έργο, με την μέθοδο μελέτη-κατασκευή. Περιλάμβανε επίσης διαπλάτυνση της περιφερειακής από την Πυλαία μέχρι τον κόμβο στην Καρδία, με μια λωρίδα επιπλέον και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης). Το έργο θα είχε ολοκληρωθεί το 2016, το αργότερο.

Η κυβέρνηση Σαμαρά, ακύρωσε το έργο ως αχρείαστο, η δε κυβέρνηση Σύριζα-Ανελ, ούτε ασχολήθηκε.

Και ξαφνικά ο Μητσοτάκης το εξήγγειλε στην περσινή ΔΕΘ, αλλά ως ιδιωτικό έργο, χωρίς τις διαπλατύνσεις που είναι απαραίτητες, διαφορετικά το fly over, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα.

Επίσης ξαφνικά όλοι εκείνοι της ΝΔ, που εισηγήθηκαν στον Σαμαρά να μην γίνει το έργο, τώρα πανηγυρίζουν δηλώνοντας ο,τι πάντα αγωνίστηκαν για αυτό το έργο και χαίρονται τώρα που θα γίνει.

Γιατί τότε δεν το ήθελαν και τώρα πανηγυρίζουν;

Το μόνο που άλλαξε ήταν η κυβέρνηση, αλλά κυρίως ό,τι το 2012 θα κατασκευαζόταν ως δημόσιο έργο, ενώ τώρα ως ιδιωτικό.

Το πολυδιαφημισμένο Project ανάπλασης της ΔΕΘ είναι ο οριστικός θάνατός της, αφού στην ουσία είναι ένα μεγάλο Project Real Estate, στην καρδιά της πόλης, για ιδιώτες επενδυτές. Η πόλη με την μικρότερη αναλογία σε πράσινο ανά κάτοικο, καταστρέφει και την τελευταία μικρή ευκαιρία για ένα μητροπολιτικό πάρκο, όπως προβλέπεται στο Ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης από το 1985.

Η δυτική Θεσσαλονίκη, μαζί με την ΔΕΘ, την πόλη και την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και η οικονομία της Βόρειας Ελλάδας, χάνουν μια σημαντική ευκαιρία δημιουργίας ενός σύγχρονου πυλώνα ανάπτυξης.

Αλήθεια, πόσο ψεύτικα ακούγονται τα συνθήματα για την πράσινη ανάπτυξη, και την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου ανάκαμψης.

Οι προκλήσεις είναι μεγάλες και γι' αυτό κάποιοι πανηγυρίζουν.

*Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υφυπουργός του ΠΑΣΟΚ




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ