Τετάρτη 12 Αυγούστου 2020
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΠΩΣ Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΧΑΛΑΕΙ DEALS ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Συμβολαιογράφοι, δικηγόροι και μεσίτες τονίζουν πως τελευταία στιγμή αγοροπωλησίες ακυρώνονται εξαιτίας καθυστερήσεων και ταλαιπωρίας.

Μπορεί η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με εγκύκλιό της για τις μεταβιβάσεις ακινήτων, κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών να επιχειρεί να βάλει τέλος στην ταλαιπωρία και στις ουρές στις εφορίες, ωστόσο όπως επισημαίνουν, μιλώντας στη Voria.gr, συμβολαιογράφοι, δικηγόροι και μεσίτες, που εμπλέκονται στο κομμάτι των αγορωπωλησιών, το τελευταίο διάστημα έχουν χαλάσει δουλειές εξαιτίας καθυστερήσεων, που λόγω του κορωνοϊού και των απόνερων που έχει δημιουργήσει, έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Όπως επισημαίνουν, ενώ στο παρελθόν χρειαζόταν περίπου ένας μήνας για να ολοκληρωθεί μια αγοροπωλησία πλέον ο χρόνος έχει υπερδιπλασιαστεί.

«Η αναμονή, η ταλαιπωρία για να επισκεφτείς πχ το Κτηματολόγιο, την εφορία, τον δήμο εξαιτίας όλων των καθυστερήσεων που καταγράφονται σε μια προσπάθεια αποφυγής του συγχρωτισμού αποθαρρύνουν τους αγοραστές και βάζουν σε πονοκέφαλο τους ιδιοκτήτες. Πολλές αγοροπωλησίες το τελευταίο διάστημα δεν έχουν ολοκληρωθεί εξαιτίας της αναμονής, ωρών ή ημερών για κάποιο δικαιολογητικό» εξηγεί, μιλώντας στη Voria.gr, o συνιδρυτής της Parthenon Real Estate και πιστοποιημένος εκτιμητής ακίνητης περιουσίας, Κώστας Γεωργάκος υπογραμμίζοντας πως θα πρέπει οι μεταβιβάσεις ακινήτων να γίνονται ηλεκτρονικά από το γραφείο του συμβολαιογράφου που θα αμοίβεται με αντίστοιχα ποσά για την εργασία που θα καλούνται να ολοκληρώσουν συγκεντρώνοντας όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Είναι αξιοσημείωτο πως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που χρειάζεται να συγκεντρώσει ο πωλητής από Εφορία, Δήμο, Πολεοδομία, ασφαλιστικά ταμεία, Κτηματολόγιο και να προσκομίσει στον συμβολαιογράφο, φτάνουν έως και τα... 18, κι αυτό εφόσον δεν πρόκειται για κάποια σύνθετη περίπτωση, όπως για παράδειγμα αγροτεμαχίου, μέρος του οποίου έχει χαρακτηριστεί δασικό.

«Η κατάσταση στην κτηματαγορά είναι ρευστή εξαιτίας της ανησυχίας που επικρατεί για την πορεία του κορωνοϊού. Ξεκινά η διαδικασία των συμβολαίων και εξαιτίας της ρευστότητας που επικρατεί και των καθυστερήσεων καταλήγει είτε να γίνεται με αλλά τιμήματα, είτε να μην ολοκληρώνεται. Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει αλλαγές στην όλη διαδικασία, με βασικότερη της ασφαλιστικής ενημερότητας, που σε κάποιες περιπτώσεις είναι δύσκολο να εξασφαλιστεί από τα Ταμεία» αναφέρει στη Voria.gr o Θάνος Χαριστός, δικηγόρος της δικηγορικής εταιρείας Nexus.

Είναι χαρακτηριστικό πως υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν βγει δικαστικές αποφάσεις που δικαιώνουν επιχειρηματίες που δεν μπορούσαν να εξασφαλίσουν ασφαλιστική ενημερότητα, προκειμένου να προχωρήσουν σε μια πώληση και παρ' όλα αυτά δεν έχουν κατορθώσει να τη λάβουν από τον ΕΦΚΑ.

Η βάσανος των δικαιολογητικών που βαρύνουν αποκλειστικά σχεδόν τον πωλητή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι το κόστος μεταβίβασης, που βαρύνει τον αγοραστή. Το κόστος για μια απλή μεταβίβαση αντιστοιχεί κατά μέσον όρο στο 8-9% επί της αντικειμενικής.

Απότομες αλλαγές χωρίς εκπαίδευση λένε συμβολαιογράφοι

Για τον κυκεώνα των δικαιολογητικών και των καθυστερήσεων κάνουν λόγο συμβολαιογραφικές πηγές. Όπως χαρακτηριστικά λένε «κάθε εφορία ζητά τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά με διαφορετικό τρόπο, άλλη μόνο με το mail, άλλη με κούριερ, άλλη με ραντεβού. Χάνεται χρόνος ακόμη και για να δοθεί μια απάντηση στο τηλέφωνο από την εκάστοτε εφορία. Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις και στο Κτηματολόγιο, ειδικά την περίοδο που εργαζόμενοι είχαν τις άδειες ειδικού σκοπού και εργαζόταν, πχ σε ένα τμήμα τεσσάρων ατόμων, ένα. Μιλούν για ηλεκτρονική διακυβέρνηση χωρίς να έχουμε κάνει οι συμβολαιογράφοι κάποια εκπαίδευση και απαιτούν από εμάς να εναρμονιζόμαστε». Σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και για μια εξουσιοδότηση, που λαμβάνεται το gov.gr, κάποιοι ενδιαφερόμενοι αγνοούν πως να ολοκληρωνόσουν τη διαδικασία.

Σύμφωνα με συμβολαιογράφους «για τη θεώρηση του γνησίου της υπογραφής οι δηλούντες πολίτες, πρέπει να απευθύνονται στα ΚΕΠ ή στα αστυνομικά τμήματα, ή να προσπαθούν οι ίδιοι, με ηλεκτρονικά μέσα, που δεν γνωρίζουν να τα χειρίζονται, ή δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο, ενώ προ κορωνοϊού, το γνήσιο των υπογραφών εβεβαιώνετο από τους συμβολαιογράφους, κατά τα προβλεπόμενα από τον νόμο, χωρίς καμία επιβάρυνση των συναλλασσόμενων».

Την ίδια ώρα, όπως λένε έγκυρες συμβολαιογραφικές πηγές, ο εκνευρισμός που δημιουργείται σε πελάτες και συμβολαιογράφους είναι μεγάλος καθώς οι πρώτοι λόγω των καθυστερήσεων και της δαιδαλώδους διαδικασίας αποθαρρύνονται ενώ οι δεύτεροι θέλουν να είναι τυπικοί προς τους πελάτες τους ωστόσο, όπως επισημαίνουν, χωρίς απαραίτητη ενημέρωση δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα.

Επιστολή 384 συμβολαιογράφων προς τον πρωθυπουργό

Ενδεικτικό της αγανάκτησης που επικρατεί μεταξύ των συμβολαιογράφων για τις νέες διαδικασίες και τις καθυστερήσεις είναι το παρακάτω τμήμα επιστολής, που απέστειλαν 384 συμβολαιογράφοι προς τον πρωθυπουργό:

«Με μεγάλη, δυστυχώς, αγανάκτηση, όχι μόνο δική μας, αλλά και των πολιτών που συναλλάσσονται μαζί μας, θέλουμε να σας γνωστοποιήσουμε τα κάτωθι, σχετικά με την δυσλειτουργία του δημοσίου τομέα, σε όλο το φάσμα αυτού και κυρίως, μετά και την δημοσίευση της Απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., με αριθμό 1137/2020 (ΦΕΚ Β 2423/18-6-2020), των τμημάτων του κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ.

Προ κορωνοϊού, προσερχόμενοι οι πολίτες στα τμήματα Κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ., διεκπεραίωναν τις υποθέσεις τους, τις σχετικές με μεταβιβάσεις ακινήτων, γονικές παροχές, δωρεές κ.λ.π., κατά νόμον αυθημερόν, δεδομένου ότι ο αρμόδιος υπάλληλος, αφού παραλάμβανε τη δήλωση, έλεγχε την πληρότητα του φακέλου και βεβαίωνε το φόρο.

Μετά την έκδοση της ως άνω Απόφασης (την οποία επισυνάπτουμε), το ελάχιστο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας ανέρχεται σε 62-63 ημέρες.

Στο ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν υπολογίζεται ο χρόνος, ο οποίος απαιτείται (προ της αποστολής της δήλωσης) για τη θεώρηση του γνησίου των υπογραφών των δηλούντων πολιτών, οι οποίοι πλέον πρέπει να απευθύνονται στα ΚΕΠ ή στα Αστυνομικά Τμήματα, ή να προσπαθούν οι ίδιοι, με ηλεκτρονικά μέσα, που δεν γνωρίζουν να τα χειρίζονται, ή δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο, ΕΝΩ ΠΡΟ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ, το γνήσιο των υπογραφών εβεβαιώνετο από τους συμβολαιογράφους, κατά τα προβλεπόμενα από το νόμο, χωρίς καμία επιβάρυνση των συναλλασσόμενων.

ΣΗΜΕΡΑ: α) εντός τριών ημερών από την παραλαβή της δήλωσης από την Δ.Ο.Υ., ο αρμόδιος υπάλληλος διαπιστώνει την επισύναψη ή μη, των απαιτούμενων και μόνο δικαιολογητικών, χωρίς να επαληθεύει το περιεχόμενο της δήλωσης, με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία και β) εντός των επόμενων εξήντα (60) ημερών (παρ. 7 της Απόφασης) πραγματοποιείται η επαλήθευση.

Η διαδικασία αυτή, εκτός των πολυάριθμων και ιδιαιτέρως σοβαρών πρακτικών προβλημάτων -η δαιδαλώδης περιπτωσιολογία των οποίων δεν δύναται να αναπτυχθεί σε ένα συνοπτικό κείμενο-, δημιουργεί κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας, ως προς την ορθή συμπλήρωση της δήλωσης και του προκύψαντος, βάσει αυτής, φόρου, που καλείται να καταβάλει ο υπόχρεος, ενόψει και της υπογραφής του μεταβιβαστικού συμβολαίου. Δεν εξυπηρετεί ούτε τον φορολογούμενο πολίτη, ούτε και τις αρμόδιες φορολογικές αρχές, οι οποίες καλούνται να «σκύψουν» πάνω στον ίδιο φάκελο και στην ίδια υπόθεση ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ, αντί να ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ κατά τον χρόνο παραλαβής της δήλωσης, πραγματοποιώντας, πλην του ελέγχου της πληρότητας των επισυναπτομένων και κατά Νόμο απαιτούμενων εγγράφων, ΚΑΙ τον έλεγχο της ορθότητας των στοιχείων της, βάσει της κείμενης νομοθεσίας και να την περαιώνουν, όπως μέχρι σήμερα και επί σειρά ετών γινόταν, παρέχοντας στον πολίτη ασφάλεια δικαίου και ασφάλεια των συναλλαγών, και στην ελέγχουσα φορολογική αρχή συντόμευση της σχετικής διαδικασίας».




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ