Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2019
x

ΚΛΕΙΔΩΝΕΙ ΣΗΜΕΡΑ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΑΙΠΕΔ – ΣΠΙΡΤΖΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ

Τι προβλέπει για τα αποθεματικά της εταιρείας, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 188 εκατ. ευρώ, τους εργαζόμενους και τα διόδια

Σε εξέλιξη βρίσκεται η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας «Εγνατία Οδός ΑΕ» στην οποία, όπως όλα δείχνουν, θα επικυρωθεί η συμφωνία ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η οποία συνομολογήθηκε στις προηγηθείσες παρασκηνιακές διαβουλεύσεις. Οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές αφορούσαν κυρίως τους όρους παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου και ειδικότερα την «προίκα» η οποία θα δοθεί προς τον παραχωρησιούχο. «Προίκα» η οποία έχει να κάνει κυρίως με τα αποθεματικά της εταιρείας τα οποία ανέρχονται σε περίπου 188 εκατ. ευρώ, όσο και με την ολοκλήρωση και πλήρη λειτουργία του δικτύου των σταθμών διοδίων κατά μήκος των 680 χιλιομέτρων του αυτοκινητόδρομου. Σημείο τριβής υπήρξε επίσης και η τύχη του εναπομείναντος προσωπικού της ΕΟΑΕ. Τελικώς η συμφωνία η οποία επιτεύχθηκε και πρόκειται σήμερα να κυρωθεί στο δ.σ. της εταιρείας προβλέπει τα εξής:

1. Αποθεματικά. Το ΤΑΙΠΕΔ επιδίωκε σημαντικό μέρος των αποθεματικών της ΕΟΑΕ να δοθούν για τη βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου ώστε το ποσό αυτό να μην βαρύνει τον παραχωρησιούχο. Σε αυτό αντιδρούσε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτης καθώς και ο πρόεδρος της ΕΟΑΕ Απόστολος Αντωνούδης. Τελικώς η χρυσή τομή η οποία συνομολογήθηκε είναι να διατεθεί ένα έκτακτο κονδύλι ύψους 60 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να προχωρήσει η βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου και τα αποθεματικά να μείνουν ως έχουν. Μάλιστα, το προσεχές διάστημα πρόκειται να βγουν στον αέρα και οι σχετικοί διαγωνισμοί για τη συντήρηση, περίπου τέσσερις στον αριθμό.

Βεβαίως, η κάθε πλευρά διαβάζει με τον δικό της τρόπο το σημείο αυτό της συμφωνίας. Η πλευρά Σπίρτζη θεωρεί ότι η ΕΟΑΕ θα μπορέσει να αξιοποιήσει τα αποθεματικά των 188 εκατ. ευρώ προκειμένου να κατασκευάσει δικά της έργα. Σε αυτά περιλαμβάνονται το δίκτυο οπτικών ινών κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, το οποίο υπολογίζεται να κοστίσει περί τα 50 εκατ. ευρώ. Θεωρείται αναγκαίο για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων καθώς και για την ηλεκτρονική διασύνδεση του αυτοκινητόδρομου με τα τέσσερα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας (Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), αλλά και με τα τελωνεία κατά μήκος της οριογραμμής. Επίσης από τα αποθεματικά της εταιρείας θα χρηματοδοτηθούν έργα όπως η κατασκευή της περιμετρικής οδού της Καβάλας, τα τμήματα Δράμα – Αμφίπολη, Δημάριο – Ξάνθη κ.ο.κ.

Ωστόσο, η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνει πως τα 188 εκατ. ευρώ θα παραμείνουν άθικτα, ώστε να περιληφθούν στην προίκα προς τον παραχωηρισιούχο, μειώνοντας έτσι κατ’ ουσία, το τίμημα παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου.

2. Προσωπικό. Το προηγούμενο διάστημα το ΥΠΟΜΕΔΙ είχε βγάλει στον αέρα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μετάταξη υπαλλήλων της ΕΟΑΕ σε άλλους φορείς του δημοσίου. Μάλιστα η πρόσκληση προέβλεπε τη δυνατότητα μετάταξης ακόμη και του συνόλου του προσωπικού. Ωστόσο αυτό έβρισκε αντίθετο το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο την εξέλαβε ως «μέσο εκβιασμού» προκειμένου να καθυστερήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου ο οποίος είναι ήδη σε εξέλιξη. Εν τέλει, συμφωνήθηκε να παραμείνουν στην ΕΟΑΕ περίπου εβδομήντα από τους εργαζόμενους, αριθμός ικανός για να τρέξουν οι διαδικασίες της παραχώρησης, αλλά και να συνεχίσει η εταιρεία το έργο της. Οι υπόλοιποι, περίπου εκατό, θα μπορούν να κάνουν αίτηση μετάταξης, καθώς η σχετική πρόσκληση αναμένεται να βγει ξανά στον αέρα την προσεχή εβδομάδα.

Στο θέμα αυτό υπάρχει ένα σημαντικό αγκάθι το οποίο σχετίζεται με το αίτημα των εργαζομένων οι οποίοι θέλουν κατά τη μετάταξή τους να διατηρήσουν το ύψος των σημερινών αποδοχών τους το οποίο είναι μεγαλύτερο από τις αποδοχές των αντίστοιχων εργαζομένων στους προς μετάταξη φορείς του δημοσίου (προσωπική διαφορά). Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Σπίρτζης τους έχει υποσχεθεί ότι το θέμα αυτό θα ρυθμιστεί με ειδική τροπολογία.

3. Διόδια. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπήρχε οι περισσότεροι από σαράντα μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου επρόκειτο να κατασκευαστούν και να τεθούν σε λειτουργία ως το τέλος του 2018. Ωστόσο, οι προστριβές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΥΠΟΜΕΔΙ, αλλά και το πολιτικό κόστος από τη λειτουργία τους, ανέστειλαν τον προγραμματισμό κατασκευής των διοδίων, ενώ και όσα κατασκευάστηκαν (Ωραιόκαστρο, Ασπροβάλτα) δύσκολα θα λειτουργήσουν πριν από τις εκλογές. Στη νέα συμφωνία προβλέπεται να προχωρήσει στο εξής κανονικά η κατασκευή των σταθμών διοδίων ενώ για τον χρόνο λειτουργίας τους, σε σχέση πάντα με τις εκλογές, θα υπάρξει εκ νέου διαπραγμάτευση. Πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ εξακολουθεί να πιέζει για την ταχύτερη δυνατή λειτουργία των σταθμών διοδίων, καθώς κάτι τέτοιο θα διευκολύνει την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου.

Παράλληλα με την κατασκευή των σταθμών διοδίων, το επόμενο διάστημα θα τρέξουν και οι διαδικασίες αδειοδότησης των σηράγγων του αυτοκινητόδρομου.

4. Διευθύνων σύμβουλος. Στη σημερινή συνεδρίαση του δ.σ. της ΕΟΑΕ πρόκειται να εγκριθεί και ο ορισμός του Αθανάσιου Σχίζα στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, την οποία κατείχε έως σήμερα ο πρόεδρος της ΕΟΑΕ Απόστολος Αντωνούδης, μετά την προ μηνών παραίτηση της Ρίας Καλφακάκου. Ο κ. Σχίζας είχε διατελέσει προηγουμένως επί εξαετία διευθύνων σύμβουλος στην ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ.

Με τη διευθέτηση των παραπάνω εκκρεμοτήτων το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότι μπορεί στο εξής να τρέξει απρόσκοπτα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη. Ένας διαγωνισμός ο οποίος ξεκίνησε πριν από περίπου επτά χρόνια, πριν από έναν χρόνο έγινε η πρώτη φάση του, από την οποία πέρασαν στο επόμενο στάδιο επτά επενδυτικά σχήματα. Πλέον, το ΤΑΙΠΕΔ προσδιόρισε ως ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών την 7η Ιουνίου 2019.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ