Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020
x

ΙΩΑΝΝΟΥ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ: ΜΙΑ ΓΛΥΚΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ 68 ΕΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

09/02/2020, 07:33 |
από Μαρία Μαθιοπούλου

ΙΩΑΝΝΟΥ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ: ΜΙΑ ΓΛΥΚΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ 68 ΕΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

A+
A-

Ξεκινώντας το 1952 από τη Νεάπολη και περνώντας από τον πατέρα στον γιο, η «Ιωάννου Ζαχαροπλαστική» έφτασε να χτυπά με τα γλυκά της την πόρτα των ΗΠΑ.

Θυμάται ακόμα τον πατέρα του να μυρίζει ολόκληρος βανίλια. Μια παιδική ανάμνηση που δεν αποχωρίζεται, όσα χρόνια κι αν έχουν περάσει από τότε. Άλλωστε, ήταν εκείνος που του δίδαξε τα μυστικά της ζαχαροπλαστικής και του άνοιξε τον δρόμο ώστε να φτιάξει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου.

Ο Μιχάλης Ιωάννου, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον πατέρα του Πέτρο, κατάφερε ξεκινώντας στην κυριολεξία από… έναν εργαζόμενο, πριν από 22 χρόνια, να φτάσει να απασχολεί σήμερα 50 στην «Ιωάννου Ζαχαροπλαστική» και να εξάγει τα γλυκά του από τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Ρουμανία, μέχρι την Αγγλία, τη Σουηδία και τη Ρωσία. Μάλιστα, η επιχείρηση ετοιμάζεται για δυναμικές εξορμήσεις στο επόμενο διάστημα, σχεδιάζοντας την ενίσχυση της παρουσίας της στην Ρωσία, αλλά και την επέκταση και στις ΗΠΑ, θέλοντας εντός της τριετίας οι εξαγωγές της να ξεπεράσουν το 20% επί του τζίρου της έναντι του 10% που είναι σήμερα.

Πέρα από τα ζαχαροπλαστεία, τα αρτοποιεία, το catering και τα ξενοδοχεία όπου βρίσκεται με τα προϊόντα της και είναι κυρίως γνωστή με τη μεγάλη γκάμα της στην patisserie, αυτόν τον καιρό κάνει άνοιγμα και στον χώρο του καφέ, αναπτύσσοντας καινούρια προϊόντα, τα οποία και θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην φετινή Artozyma. Συνολικά, η εταιρεία διαθέτει περισσότερους από 400 κωδικούς και προσθέτει κάθε χρόνο και νέα είδη, με γνώμονα, όπως λέει στη Voria.gr, ο Μιχάλης Ιωάννου, την ποιότητα και σταθερή πυξίδα την εξυπηρέτηση πελατών. Παράλληλα, επενδύει στο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θεωρεί «περιουσία» της επιχείρησης, με πολλούς από τους εργαζομένους μάλιστα να δουλεύουν χρόνια σε αυτή.    

Από το 1952 η γλυκιά ιστορία

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1952 από τον Πέτρο Ιωάννου. Μαθαίνοντας την τέχνη σε εργαστήρια ζαχαροπλαστικής όπου δούλευε από 14 ετών, αποφάσισε κάποια στιγμή να φτιάξει κάτι δικό του. Η πρώτη έδρα της επιχείρησης του ήταν η οδός Γεωργίου Σεφέρη στη Νεάπολη. Από εκεί ο Πέτρος Ιωάννου άρχισε να δημιουργεί τα πρώτα του γλυκά, μια μικρή γκάμα, κατά κύριο λόγο σιροπιαστά, και να τροφοδοτεί τα δημόσια νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.



Ο γιος του Μιχάλης Ιωάννου μπήκε στη γλυκιά αυτή «περιπέτεια» από παιδί. Στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα ήταν πάντα στο εργαστήρι ζαχαροπλαστικής και βοηθούσε τον πατέρα του, ο οποίος με τη σειρά του τον επιβράβευε με χαρτζιλίκι, θέλοντας να του μάθει την έννοια της αμοιβής. Οι πρώτες του παιδικές μνήμες μέσα στο εργαστήρι έρχονται από την ηλικία των δέκα ετών. Μάλιστα, η αγαπημένη του ασχολία ήταν να στρώνει την «σάλτσα» του προφιτερόλ στον μαρμαρένιο πάγκο. Το 1991 ο Μιχάλης Ιωάννου μπήκε και επίσημα στην επιχείρηση και κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης, αλλά ιδιαίτερα διδακτικής επταετίας, έμαθε από τον πατέρα του την τέχνη της ζαχαροπλαστικής. «Ο πατέρας μου ήταν ένας γλυκός άνθρωπος, αλλά και ένας απαιτητικός και αυστηρός εργοδότης. Δίπλα του έμαθα πολλά και κυρίως την αξία της εργατικότητας» λέει ο Μιχάλης Ιωάννου στη Voria.gr. Κάπως έτσι έφτασε το 1998, οπότε και ο πατέρας του αποχώρησε, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο για το γιο του. Του έδωσε μάλιστα το κλειδί και του είπε: «Τώρα εσύ είσαι το αφεντικό κι εγώ ο υπάλληλος».

Χτίζοντας την επιχείρηση από την αρχή

Με την αποχώρηση του πατέρα του, ο Μιχάλης Ιωάννου έμεινε μόνος να χτίσει ουσιαστικά από την αρχή την επιχείρηση. Αφήνοντας πίσω τα νοσοκομεία, που ήταν μέχρι τότε οι βασικοί πελάτες, δημιούργησε ένα νέο πελατολόγιο, άρχισε να προσλαμβάνει προσωπικό και έθεσε ως πρώτο του στόχο να σταματήσει ο ίδιος να ασχολείται με την παραγωγή, ώστε να μπορέσει να επικεντρωθεί στη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας του.

Σταδιακά η γκάμα των προϊόντων άρχισε να διευρύνεται με τούρτες, πάστες και άλλα γλυκά. Η πρώτη αυτή δεκαετία, μετά την αποχώρησή του πατέρα του, από το 1998 έως το 2008, ήταν δημιουργική και ανοδική, αλλά και με πολλές ώρες δουλειάς, από τα ξημερώματα μέχρι το βράδυ. Τότε ήταν που ο Μιχάλης Ιωάννου εφάρμοσε και την τεχνική του κατεψυγμένου γλυκού, που όταν αποψυχθεί είναι σα να έχει μόλις φτιαχτεί, κάτι που άνοιξε στην εταιρεία του την πόρτα πολλών πελατών. Όταν η επιχείρηση δεν χωρούσε πια στα 100 τ.μ. της Γεωργίου Σεφέρη, έγινε το μεγάλο βήμα, που δεν ήταν άλλο από την μετακόμιση στην Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης στη Σίνδο, σε μια μονάδα 1.400 τ.μ.


Οι νέες παραγωγικές εγκαταστάσεις άλλαξαν άρδην τα δεδομένα, δίνοντας άλλες δυνατότητες στην «Ιωάννου Ζαχαροπλαστική». Στα γλυκά της ήρθε να προστεθεί μια σειρά από μπάρες, ενώ το 2012 η εταιρεία άνοιξε ένα ακόμα πεδίο, αυτό του παγωτού, το οποίο άρχισε να παρασκευάζει με παραδοσιακό τρόπο και με πρώτη ύλη το φρέσκο γάλα. Δύο χρόνια νωρίτερα είχε ξεκινήσει και τις πρώτες της εξαγωγές αρχικά στη Γερμανία, για να συνεχίσει και με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Πέρα από την ανάπτυξη, η οποία έχει μπει στον δρόμο της –πριν από μια τριετία έγινε και επέκταση της μονάδας που ξεπερνά πλέον τα 2.000 τ.μ.- ο Μιχάλης Ιωάννου θέλει να αυτοματοποιήσει ακόμα περισσότερο την παραγωγική διαδικασία, αλλά και να δημιουργήσει μια νέα νοοτροπία στις πωλήσεις.

Οι εκπρόσωποι της τρίτης γενιάς, ο γιος και η κόρη του, είναι ακόμα μικροί, αγαπούν όμως ήδη τη ζαχαροπλαστική και έρχονται σε επαφή με την επιχείρηση. «Θα ήθελα τα παιδιά μου να ασχοληθούν με το αντικείμενο, εκείνα όμως θα αποφασίσουν» λέει ο ίδιος, ευελπιστώντας πως αυτό που δημιούργησε θα έχει διάδοχη κατάσταση.