Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2019
x

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΣΤΙΣ START UPS ΜΕ ΤO… TIMING ΤΟΥ ΚΑΡΡΑ

Δίπλα στις περιπέτειες γνωστών παγκοσμίων brands, παρακολουθούμε τους δικούς μας του «Μακεδονικού χαλβά» και της Olympia Electronics

Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη αναπτύσσεται δυναμικά στο πεδίο των νεοφυών –start ups, spin off, spin out- επιχειρήσεων. Κυρίως μέσα από τα πανεπιστήμια, τα ερευνητικά ινστιτούτα, τις θερμοκοιτίδες, αλλά καινοτομικές εταιρίες που λειτουργούν στην ευρύτερη περιοχή της πόλης. Τώρα, πια, η Θεσσαλονίκη προσφέρει σε όσους θέλουν ή σκέφτονται να ασχοληθούν επιχειρηματικά με την καινοτομία και τη νέα οικονομία, μία θεωρητική βάση, η οποία, όμως, προέρχεται από εμπειρίες του πραγματικού κόσμου της αγοράς. Το βιβλίο «Startups – Από την ιδέα στην παγκόσμια αγορά» του Λευτέρη Παπαγεωργίου, επικεφαλής της εταιρίας Entranet, που εδρεύει στην περιοχή της Χαριλάου και δραστηριοποιείται στην Ευρώπη και την Αμερική, παρουσιάζει τα πράγματα όπως έχουν, αφού –πολύ απλά- καταγράφει ιστορίες από την πορεία γνωστών επιχειρήσεων του πλανήτη, αλλά και επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης.

Δίπλα στις περιπέτειες γνωστών παγκοσμίων brands, όπως η ΙΒΜ και η Airbnb, παρακολουθούμε τους δικούς μας Κώστα Χαϊτογλου του «Μακεδονικού χαλβά» και Δημήτρη Λακασά της Olympia Electronics. Διαβάζοντας τις σκέψεις του Νίκου Γκάλη για την τύχη, αλλά και του Sam Walton της Walmart και του Jack Dorsey του Twitter, μαθαίνουμε για τα επιχειρηματικά κατορθώματα του λαϊκού τραγουδιστή Βασίλη Καρρά, ο οποίος «διδάσκει» την αξία του timing, όπως και του Σταύρου Κωνσταντινίδη της Eurimac και του Νίκου Τζήκα της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου. Συνολικά 24 ιστορίες, στις οποίες αφενός κωδικοποιούνται τα λάθη που γίνονται στο ξεκίνημα μιας επιχείρησης, λάθη που διαχρονικά αποδεικνύεται ότι είναι τα ίδια και τα ίδια, και αφετέρου, υπάρχει μια κοινωνική καταγραφή της ιστορίας μέσα από τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα: στις δεκαετίες του 1940 και του 1950 οι συσκευασίες του «Μακεδονικού χαλβά» έγραφαν «Περιέχει 5.500 θερμίδες». Ήταν η εποχή που ο κόσμος αγωνιζόταν να επιβιώσει, να βρει να αγοράσει πολλές θερμίδες με λίγα χρήματα. Αντίθετα σήμερα, τα προϊόντα διατροφής για να πείσουν τον καταναλωτή ποντάρουν στο 0% λιπαρά και ελάχιστες θερμίδες.

Το βιβλίο μπορεί να αποτελέσει είτε ένα θεωρητικό κείμενο, είτε ένα πρακτικό manual για τους επίδοξους επιχειρηματίες της νέας οικονομίας. Για τους επιστήμονες και τους ερευνητές που συστήνουν start ups, δηλαδή για όσους –κατά τον συγγραφέα Eric Ries- έχουν στόχο να δημιουργήσουν ένα νέο προϊόν ή μια νέα υπηρεσία κάτω από συνθήκες υψηλής αβεβαιότητας, οι εμπειρίες όσων προηγήθηκαν είναι πολύτιμες. Ο Λευτέρης Παπαγεωργίου, «ομολογεί» στο οπισθόφυλλο ότι ένα τέτοιο βιβλίο θα ήθελε να έχει διαβάσει όταν ξεκινούσε την επιχειρηματική του πορεία, αρκετά χρόνια πριν. Διότι μπορεί η Entranet, που έχει ως κορυφαίο της project το ευκολότερο σύστημα έξυπνου σπιτιού παγκοσμίως, να έχει μπει σήμερα σε έναν καλό διεθνή δρόμο, που της εξασφαλίζει χρηματοδότηση και –πωλήσεις σε Ευρώπη και Αμερική, αλλά η πορεία δεν ήταν ανέφελη, κυρίως λόγω της ελληνικής γραφειοκρατίας.

Το σημαντικότερο, όμως, από την έκδοση ενός βιβλίου για τις «Startups» στη Θεσσαλονίκη, είναι ότι επαναφέρει με εμφατικό τρόπο στη συζήτηση της πόλης τη νέα, καινοτομική  επιχειρηματικότητα. Το είδος, δηλαδή, της επιχειρηματικότητας που τόσο ταιριάζει σε μια πόλη που αν και δεν στερείται επιχειρηματικής παράδοσης, δεν διαθέτει τα «μεγάλα τζάκια». Μιας πόλης που καλλιεργεί εξ’ αντικειμένου τη γνώση, όσο καμία άλλη στην Ελλάδα –εάν η νομοθεσία επέτρεπε την ίδρυση επισήμων μη κρατικών πανεπιστημίων η Θεσσαλονίκη θα ήταν πρωτεύουσα-, κάτι στο οποίο παραδόξως δείχνει να επενδύει και το ίδιο το κράτος, που έχει δημιουργήσει τόσο το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, όσο και την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας. Προς εξισορρόπηση όλων αυτών το βιβλίο του Λευτέρη Παπαγεωργίου προσφέρει αυθεντικές πληροφορίες για τη συγκεκριμένη αγορά στην πράξη, μέσα από περιπτώσεις που σε σημαντικό βαθμό έχουν τις ρίζες τους στη Θεσσαλονίκη και τα πέριξ. Ένα βιβλίο που στην ουσία προκαλεί όλους να αποτινάξουν είτε την ανούσια μιζέρια, που τους καταπίνει, είτε την αβάσιμη χαζοχαρούμενη αισιοδοξία, που τους οδηγεί να πιστεύουν ότι για όλα τα αρνητικά που τους συμβαίνουν φταίει κάποιος άλλος, ενώ οι ίδιοι είναι ικανοί για τα καλύτερα, τα οποία όμως αργούν να φανούν.    

ΥΓ. Το βιβλίο που Λευτέρη Παπαγεωργίου «Startups – Από την ιδέα στην παγκόσμια αγορά» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Φερενίκη» του γνωστού και για τα ΠΑΟΚτσίδικα αισθήματα του Χρήστου Ζαμπούνη. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι τα έσοδα πηγαίνουν εξ’ ολοκλήρου υπέρ της «Λάμψης», του συλλόγου γονέων παιδιών με νεοπλασματικές ασθένειες Βορείου Ελλάδος, τα μέλη του οποίου αγωνίζονται να αμβλύνουν και να ξεπεράσουν τις συνέπειες του παιδικού καρκίνου. Βλέπετε, όσες δυσκολίες κι αν καταγράφονται σε μια επιχειρηματική πορεία, τα ζητήματα της υγείας παραμένουν μεγαλύτερα και σοβαρότερα.    




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ