Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022
x

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ: ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ- ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ποια είναι η πιο δύσκολη διασταύρωση της Θεσσαλονίκης, ποιος ο πιο επιβαρυμένος δρόμος και γιατί η Εγνατία κινείται γρηγορότερα από την Τσιμισκή.

Το κυκλοφοριακό παραμένει για τους Θεσσαλονικείς το σημαντικότερο πρόβλημα της πόλης. Εδώ και δεκαετίες. Στην πραγματικότητα πρόκειται για πρόβλημα που έχει σχέση αφενός με τους λίγους και μικρούς δρόμους του κέντρου της πόλης και αφετέρου με τις σχετικά λίγες θέσεις στάθμευσης που υπάρχουν και είναι απελπιστικά λιγότερες εάν μιλάμε για ελεύθερες, δωρεάν θέσεις πάρκινγκ. Στη συζήτηση για την επίλυση του προβλήματος την τελευταία 20ετία σταθερή παράμετρος είναι το μετρό.

Με δύο λόγια, όσοι ασχολούνται ή έχουν υπευθυνότητα για το κυκλοφοριακό έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για επίλυση στη λειτουργία του μετρό –αρχικά της κύριας γραμμής, λίγο αργότερα της ανατολικής και… δεκαετίες μετά της δυτικής όχθης.

Εάν και είναι απολύτως βέβαιον ότι η λειτουργία του μετρό θα δώσει σημαντικές ανάσες, από μόνη της δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Χρειάζονται δυνατές και τολμηρές παρεμβάσεις, τις οποίες κανείς αρμόδιος σε αυτή τη φάση δεν είναι διατεθειμένος να υποστηρίξει και πολύ περισσότερο να… υπογράψει.

Όπως λέει χαρακτηριστικά η κ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, αναπληρώτρια διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, του διαβόητου ΕΚΕΤΑ, οι λύσεις για το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης είναι δύο, από τις οποίες οφείλουμε να επιλέξουμε. Η διαχείριση της κατάστασης που υπάρχει ή η απομάκρυνση των ΙΧ αυτοκινήτων από το κέντρο. Προφανώς οι παράγοντες της πόλης αντιλαμβάνονται ότι η δεύτερη, μια γενικευμένη πεζοδρόμηση του κέντρου, είναι η βέλτιστη λύση, αλλά επιλέγουν την πρώτη. Ο λόγος είναι προφανής: Στη Θεσσαλονίκη κανείς δεν είναι διατεθειμένος να βρεθεί ενώπιον μιας επανάστασης των εμπόρων, των γιατρών, των δικηγόρων, των επαγγελματιών και όλων όσων έχουν οικονομικά συμφέροντα στην αγορά. Διότι όλοι αυτοί θα αντιδράσουν, καθώς –όπως επίσης είναι γνωστό- ανέκαθεν στους αστικούς σχεδιασμούς το αύριο θυσιάζεται στο βωμό του σήμερα. Άσχετα εάν αυτό το… αύριο πολύ σύντομα θα καταστεί σήμερα, εξίσου προβληματικό με το σημερινό… σήμερα, το οποίο, πλέον, θα είναι χθες.

Σύμφωνα με την κ. Αϋφαντοπούλου στην προσπάθεια της διαχείρισης του κυκλοφοριακού της Θεσσαλονίκης η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αναλάβει υπό την ευθύνη της συνολικά 130 φωτεινούς σηματοδότες στην πόλη, στους οποίους καταγράφεται καθημερινά η κίνηση μέσω αισθητήρων και, πλέον, αυτόματα ρυθμίζεται η λειτουργία τους. Έτσι ώστε αναλόγως της ώρας και της επιβάρυνσης να δημιουργούνται καλύτερες συνθήκες ροής των αυτοκινήτων, καθώς σε αυτή τη φάση και με αυτή την κατάσταση που υπάρχει στην πόλη μόνο το λεγόμενο «πράσινο κύμα», η σταθερή, συνεχής ροή της κυκλοφορίας, προσφέρει κάποια διέξοδο. Στο ίδιο πρόγραμμα αυτή την περίοδο τεστάρονται και τα φανάρια κοντά στο αεροδρόμιο, ώστε να υπάρξουν ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τη διέλευση των αυτοκινήτων.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία των μετρήσεων στα σταυροδρόμια της πόλης, όπου λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες, δείχνει ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία, μεταξύ των οποίων είναι τα ακόλουθα:

Πρώτον, όσα εμπειρικά γνωρίζαμε για τη ροή της κίνησης στο κέντρο, το πρωί αυξημένη με δυτική φορά και το απόγευμα με ανατολική, δεν ισχύουν.

Δεύτερον, η διπλή κατεύθυνση της Εγνατίας, σε συνδυασμό με τα εργοτάξια του μετρό, που στην ουσία απαγορεύουν τη στάθμευση πάνω στο οδόστρωμα, έχουν ως αποτέλεσμα να είναι ένας γρηγορότερος δρόμος σε σχέση με την Τσιμισκή, που υποφέρει από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.

Τρίτον, τα παρκαρισμένα στους δρόμους αυτοκίνητα –πολύ περισσότερο τα διπλοπαρκαρισμένα- μειώνουν την ικανότητα του δρόμου κατά 25% – 35%. Αυτό σημαίνει ότι όταν κάποιο αυτοκίνητο σταθμεύει πρόχειρα οπουδήποτε βολεύει πάνω σε ένα δρόμο, προκειμένου ο οδηγός να πάρει έναν καφέ, ένα κουλούρι, μια τυρόπιτα ή ακόμη και να μεταφέρει κάπου έναν άνθρωπο με κινητικά προβλήματα, η ζημιά στην κυκλοφορία είναι πολύ μεγαλύτερη από τον ελιγμό που αναγκάζονται να κάνουν τα διερχόμενα αυτοκίνητα ή από τον ελιγμό που κάνει κάποιο αυτοκίνητο για να παρκάρει πάνω στον δρόμο. Εκείνο το μπρος πίσω είναι… θανατηφόρο για την κίνηση, εξίσου με το διπλοτριπλοπαρκαρισμένο. Στην πράξη η διακοπή της ροής της κυκλοφορίας οδηγεί σε… έμφραγμα.

Τέταρτον, το πιο δύσκολο στην κυκλοφοριακή του διαχείριση σημείο του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης είναι ο κόμβος της ΧΑΝΘ, κυρίως λόγω των πολλών κατευθύνσεων στις οποίες οδηγεί και από τις οποίες τροφοδοτείται. Δύσκολο σημείο είναι και ο κόμβος στα δικαστήρια μεταξύ 26ης Οκτωβρίου, Μοναστηρίου και Λαγκαδά.

Πέμπτον, ο πιο προβληματικός λόγω επιβάρυνσης οδικός άξονας της Θεσσαλονίκης είναι η λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας, ιδιαίτερα σε κάποια κομβικά του σημεία όπως είναι οι διασταυρώσεις του με την 25ης Μαρτίου και την Καλλιδοπούλου.

Έκτον, πολύ μεγάλες δυσκολίες στην κίνηση, στα όρια του προβληματικού, υπάρχουν στην Λαμπράκη, στη Λεωφόρο Στρατού, στη Δελφών, αλλά και στην 26ης Οκτωβρίου, που διέρχεται μπροστά από το δικαστικό μέγαρο.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ