Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019
x

ΒΑΛΤΩΝΟΥΝ ΟΙ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η σύνθετη και συνεχώς μεταβαλλόμενη νομοθεσία προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των επεκτάσεων σχεδίου πόλης, αφήνοντας ανεκμετάλλευτο έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη εν μέ

του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr


Έντονη καθυστέρηση παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις επεκτάσεις σχεδίου πόλης των δήμων της Θεσσαλονίκης, με περισσότερα από 89.000 στρέμματα να βρίσκονται εν αναμονή έγκρισης του χωροταξικού σχεδιασμού. Η διαδικασία ένταξης σε πολλούς δήμους βρίσκεται εγκλωβισμένη στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας, γεγονός που λειτουργεί σαν τροχοπέδη στην εκπόνηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΓΠΣ) και αφήνει ανεκμετάλλευτο έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη εν μέσω της κρίσης.

Για ελλιπές πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο κάνει λόγο ο συντονιστής πολεοδομικών και περιβαλλοντικών μελετών της Γαία ΑΕ και λέκτορας του ΑΠΘ, Ευστάθιος Οικονόμου, αποδίδοντας τη μεγάλη καθυστέρηση στη σύνθετη νομοθεσία που διέπει τις επεκτάσεις, η οποία όπως υπογραμμίζει «αλλάζει κάθε 2-3 χρόνια».

Παράλληλα, κωλυσιεργία υπάρχει και στη διαδικασία εκπόνησης των μελετών, καθώς προκειμένου να ολοκληρωθεί η πολεοδομική μελέτη για την ένταξη περιοχής στο σχέδιο πόλης, θα πρέπει ταυτόχρονα να υπάρξουν και υποστηρικτικές μελέτες. «Η νομοθεσία προβλέπει την εκπόνηση μελέτης για τον καθορισμό του χώρου του ρέματος που διέπει την περιοχή, καθώς και ανάλογη μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας, η οποία εγκρίνεται αποκλειστικά από το υπουργείο Υποδομών, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις», δηλώνει ο κ. Οικονόμου.

Επιπλέον, όπως υπογραμμίζει, υπάρχει ποικιλία στην ερμηνεία των νομοθετικών άρθρων από την πληθώρα αρμοδίων, ενώ «αγκάθι» στην άμεση διευθέτηση των εργασιών του ΓΠΣ αποτελεί ακόμα και η τοποθεσία των κοιμητηρίων! Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα κοιμητήρια πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση 250 μέτρων από το όριο του οικισμού, κάτι που δεν συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις. «Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γεωλόγοι, οι οποίοι συνεργάζονται με το υπουργείο Υποδομών, αρνούνται να προχωρήσουν τις μελέτες, εάν δεν απομακρυνθούν τα κοιμητήρια», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου.

Οι επεκτάσεις ανά δήμο

Μία από τις μεγαλύτερες χωροταξικές επεκτάσεις της χώρας προχωρά στο δήμο Μίκρας, καθώς 16.000 στρέμματα βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης, προκειμένου να ενταχθούν στο πολεοδομικό συγκρότημα του δήμου, με μεγάλη ωστόσο καθυστέρηση, αφού τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα σε πέντε τουλάχιστον χρόνια. Σε πέντε χρόνια αναμένεται να ολοκληρωθεί και η επέκταση του γειτονικού δήμου Θερμαϊκού, όπου στο πρώτο στάδιο του ΓΠΣ βρίσκονται 8.000 στρέμματα. Σημαντική η καθυστέρηση και στον δήμο Βασιλικών, καθώς τα υπό μελέτη  4.100 στρέμματα θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης το 2015.

Περίπου 4.450 στρέμματα έχουν ενταχθεί ήδη στο δήμο Θέρμης, ενώ υπό εκπόνηση βρίσκονται 500 στρέμματα στην περιοχή του Νέου Ρύσιου, η είσοδος των οποίων στο σχέδιο πόλης αναμένεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα τριών ετών.

Μικρότερη καθυστέρηση φαίνεται να παρουσιάζει ο δήμος Μηχανιώνας, όπου το νωρίτερο το 2011 προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες, για να επεκταθεί κατά 2.000 στρέμματα.

Μέχρι το 2013 αναμένεται να επεκταθούν οι δήμοι Ωραιοκάστρου και Χορτιάτη. Σύμφωνα με στοιχεία, στο στάδιο της εκπόνησης του ΓΠΣ βρίσκονται 4.200 και 5.000 στρέμματα αντίστοιχα. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί πως έχει ήδη εγκριθεί στο παρελθόν η επέκταση κατά 1.000 στρέμματα στην περιοχή της Εξοχής.

Η οικολογική ευαισθησία της λεκάνης Μυγδονίας λειτουργεί ανασταλτικά στις επεκτάσεις τεσσάρων δήμων του νομού Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, οι δήμοι Εγνατίας (800 στρέμματα υπό εκπόνηση), Αρέθουσας (900 στρέμματα), Απολλωνίας (650 στρέμματα) και Κορώνειας (930 στρέμματα) βρίσκονται στον «αέρα», καθώς έχει παγώσει ο χωροταξικός σχεδιασμός λόγω των έντονων ενστάσεων από οικολόγους.

Τη μεγαλύτερη καθυστέρηση παρουσιάζει ο δήμος Αγίου Αθανασίου, όπου έχει ήδη εγκριθεί η επέκταση κατά 6.051 στρέμματα, ωστόσο προβλέπεται να ξεκινήσει μελέτη για την ένταξη στο σχέδιο πόλης 6.729 στρεμμάτων με χρονοδιάγραμμα επτά ετών. Αξίζει να σημειωθεί πως πρόσφατα παρουσιάστηκε εμπλοκή στην υλοποίηση του νέου ΓΠΣ στο δήμο, λόγω έντονων αντιδράσεων των κατοίκων του οικισμού Ξηροχωρίου, οι οποίοι διαμαρτύρονται για τη μη ένταξη στο σχεδιασμό κεντρικής έκτασης της περιοχής. Το θέμα συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, το οποίο αποφάσισε να αναβάλει τη λήψη απόφασης, μέχρις ότου η αρμόδια νομαρχιακή επιτροπή να επανεξετάσει όλα τα επιμέρους νομικά ζητήματα που αφορούν στο θέμα.

Παρόμοια εικόνα παρουσιάζεται και στους δήμους Επανομής και Εχεδώρου. Ειδικότερα, στο δήμο Επανομής έχουν ενταχθεί 4.000 στρέμματα, ενώ θα ξεκινήσει μελέτη για ένταξη 17.800 στρεμμάτων, χωρίς ωστόσο να έχει προβλεφθεί η ημερομηνία ολοκλήρωσης. Ο δήμος Εχεδώρου έχει επεκταθεί κατά 6.243 στρέμματα και πρόκειται να ξεκινήσει ΓΠΣ για 3.662.

Στον δήμο Αγίου Γεωργίου έχουν ενταχθεί 9.091 στρέμματα και προβλέπεται η ένταξη 1.225 επιπλέον, ενώ ο δήμος Βερτίσκου επεκτάθηκε κατά 3.839 στρέμματα και προβλέπεται η ένταξη 2.085 ακόμη. Ο δήμος Λαχανά έχει εντάξει στο σχέδιο πόλης 2.8436 στρέμματα και αναμένεται η μελέτη για την ένταξη 511 επιπλέον. Από 2.000 στρέμματα προβλέπεται να ενταχθούν στους δήμους Πυλαίας και Κουφαλίων, οι οποίοι έχουν ήδη εντάξει στο ΓΠΣ 2.917 και 4.337 στρέμματα αντίστοιχα. Ο δήμος Ρεντίνας έχει επεκταθεί κατά 3.152 στρέμματα και προβλέπεται μελέτη για 2.070 ακόμη. Ο δήμος Καλλιθέας προβλέπεται να επεκταθεί κατά 7.861 στρέμματα, ενώ έχει ήδη εντάξει στο σχέδιο πόλης 2.781.

Τέλος, δεν σχεδιάζονται ή δεν προβλέπονται επεκτάσεις στους δήμους: Ευκαρπίας, Ευόσμου, Καλαμαριάς, Καλλινδοίων, Νεάπολης, Πεύκων, Πανοράματος, Πολίχνης, Σοχού, Σταυρούπολης, Συκεών, Χαλάστρας και Χαλκηδόνας.

Αναγκαία η απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας

Προκειμένου να βελτιωθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να μειωθούν οι καθυστερήσεις, ο κ. Οικονόμου προτείνει την άμεση απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας, η οποία όπως υπογραμμίζει «επηρεάζει ολόκληρη τη διαδικασία».

Επιπλέον, απλοποίηση θα πρέπει να υπάρξει και στη διαδικασία ανάθεσης των μελετών, καθώς όπως υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου «είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο και χρονοβόρο για ένα δήμο να χρειάζεται δύο χρόνια, για να καταθέσει την μελέτη στην αρμόδια υπηρεσία και να μπουν οι υπογραφές, κυρίως λόγω των ενστάσεων των πολιτών που εκδικάζονται από το ΣτΕ».

«Τεράστιες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης»

«Η χωροταξική επέκταση δημιουργεί τεράστιες προοπτικές σε ένα δήμο, καθώς είναι άμεσα συσχετισμένη με την οικονομική του ανάπτυξη», δηλώνει ο κ. Οικονόμου συμπληρώνοντας: «Η οικιστική ανάπτυξη ενός δήμου οδηγεί στην προσέλκυση περισσότερου κόσμου με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν οικονομικές δραστηριότητες».

Με τους ΓΠΣ που εκπονούνται μετά το 1997 ορίζονται συγκεκριμένες ζώνες χρήσεως γης σε όλη την υπό εκπόνηση έκταση. Αυτό σημαίνει ότι ορίζονται συγκεκριμένα τμήματα στην υπό ένταξη περιοχή τα οποία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για βιομηχανική και βιοτεχνική χρήση (βιοτεχνικά και βιομηχανικά πάρκα). Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η οικονομική δραστηριότητα, η οποία είναι δυνατόν να επιφέρει τεράστια οφέλη στον δήμο.

Οι επεκτάσεις θα μειώσουν τις τιμές των ακινήτων

Η ένταξη νέων εκτάσεων στο σχέδιο πόλης μέσα στα επόμενα χρόνια θα βοηθήσει στην αποκλιμάκωση του έντονου ανταγωνισμού και στη  διατήρηση της ομαλότητας στην αγορά των οικοπέδων, γεγονός που θα οδηγήσει σε καλύτερα ποσοστά στις αντιπαροχές και συνεπώς σε καλύτερες τιμές στα ακίνητα, δηλώνει στη Voria.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Οικοδομικών Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος (Σ.Ο.Ε.Β.Ε) Γιάννης Παγώνης.
 
Ποια η διαδικασία ένταξης περιοχών στο σχέδιο πόλης


Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις χωροταξικές επεκτάσεις των δήμων είναι το ακόλουθο:

1. Εκπονείται το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο κάθε Δήμου. Με αυτό καθορίζονται οι περιοχές που θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης κάθε οικισμού, ενώ ταυτόχρονα ρυθμίζονται οι χρήσεις γης σε όλη την περιοχή του Δήμου (στην περιοχή εκτός των σχεδίων πόλης), δηλαδή οργανώνονται σε ζώνες, σε κάθε μία από τις οποίες επιτρέπονται συγκεκριμένες χρήσεις και δραστηριότητες, με ενδεχομένως συγκεκριμένους όρους δόμησης και προϋποθέσεις. Στις ζώνες αυτές εντάσσονται και προστατεύονται οι δασικές εκτάσεις, οι αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.

2. Εκπονείται πολεοδομική μελέτη επέκτασης του σχεδίου πόλης κάθε οικισμού για τις
περιοχές που έχουν καθοριστεί από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου. Η μελέτη αφορά σε τοπογραφική αποτύπωση, κτηματογράφηση (δηλαδή καταγραφή στο τοπογραφικό διάγραμμα όλων των ιδιοκτησιών), πολεοδόμηση (σχεδιασμός ρυμοτομίας και καθορισμός κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, δηλαδή, χώρων πρασίνου, σχολείων κ.λπ.), πράξη εφαρμογής για την τακτοποίηση των νέων οικοπέδων εντός των ορίων των νέων οικοδομικών τετραγώνων που έχουν προκύψει από τη ρυμοτομία.

Το ρυμοτομικό σχέδιο πραγματοποιείται σε 2 στάδια. Το πρώτο περιλαμβάνει την αρχική πρόταση. Το δεύτερο περιλαμβάνει το αναλυτικό διάγραμμα ρυμοτομίας, το οποίο αναρτάται τουλάχιστον 2 φορές στο Δήμο, προκειμένου να λάβουν γνώση οι ιδιοκτήτες και να υποβάλουν ενστάσεις. Για τις ενστάσεις γνωμοδοτούν ο μελετητής, ο δήμος, η Διευθύνουσα Υπηρεσία, η νομαρχία, η Περιφέρεια και το υπουργείο Υποδομών. Τέλος, η εκπόνηση και έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου προϋποθέτει υδραυλική μελέτη για τον καθορισμό των ρεμάτων, μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας, γνωμοδότηση από αρχαιολογική υπηρεσία και πράξη χαρακτηρισμού από Δασαρχείο.



A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ