Τετάρτη 21 Απριλίου 2021
x

ΑΛ. ΣΒΩΛΟΥ: ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΝΑΣΑ ΜΕ ΔΕΚΑΔΕΣ ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

Ο αρχιτέκτονας, καθηγητής Γιώργος Συνεφάκης, και η Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας της Α' Κοινότητας προτείνουν λύση για τον κεντρικό δρόμο

Μια προκαταρκτική διερεύνηση για το συνολικό επανασχεδιασμό μιας από τις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης, της Αλεξάνδρου Σβώλου, παρουσιάζει σήμερα η Voria.gr.

Πρόκειται για μια εργασία του αρχιτέκτονα και καθηγητή, Γιώργου Συνεφάκη, που την υπέβαλε στην Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας, Δημόσιου Χώρου και Αστικού Σχεδιασμού της Α' Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης και έχει κατατεθεί ήδη στη διοίκηση του δήμου ως πρόταση για υλοποίηση.

Ο επανασχεδιασμός που προτείνει ο κ. Συνεφάκης έχει ως στόχο να λυθούν μια σειρά από σημαντικά προβλήματα, που μπλοκάρουν καθημερινά το συγκεκριμένο δρόμο, ο οποίος αντιμετωπίζει κυκλοφοριακά προβλήματα, ζητήματα στάθμευσης και κίνησης πεζών και οχημάτων.

«Η προκαταρκτική διερεύνηση της διευθέτησης των χώρων στάθμευσης επί της οδού Αλεξάνδρου Σβώλου, αποτελεί μία προσέγγιση για μία προσπάθεια ανακούφισης ή και επίλυσης του προβλήματος της κυκλοφορίας και στάθμευσης. Τα προβλήματα αυτά, παρά τις δυο επεμβάσεις – κυκλοφοριακές αναπλάσεις που εφαρμόστηκαν κατά την τελευταία δεκαετία, όχι μόνον δεν λύθηκαν, αλλά και αυξήθηκαν, λόγω της άκριτης και ανεξέλεγκτης χωροθέτησης δυναμικών και κεντρομόλων χρήσεων γης (τριών σούπερ μάρκετ, χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος κλπ.), αλλά κυρίως λόγω της παντελούς έλλειψης αστυνόμευσης. Μάλιστα, φέτος η αλλαγή χρήσης του παλαιού κινηματογράφου ΕΣΠΕΡΟΣ που λειτουργούσε εδώ και χρόνια ως χώρος στάθμευσης ιδιωτικών αυτοκινήτων σε σούπερ μάρκετ, επιδείνωσε την κατάσταση», αναφέρει ο κ. Συνεφάκης.

Ο ίδιος τονίζει ότι «μία συλλεκτήρια και σημαντική οδός όπως η Αλ. Σβώλου, με πλάτος 20 μ. από ρυμοτομική σε ρυμοτομική γραμμή και 10 μ. πλάτος ασφάλτου, με χώρους στάθμευσης παρά την οδό, ένθεν και ένθεν, με δυο γραμμές ΟΑΣΘ και με το στενότερο σημείο ασφάλτου τα 6 μ., δηλαδή δυο λωρίδες κυκλοφορίας, λειτουργεί με μόνον μία λωρίδα, λόγω διπλοπαρκαρισμένων ανεξέλεγκτα αυτοκινήτων. Όλη η στάθμευση στην Αλ. Σβώλου αποδίδεται δωρεάν στους κατοίκους με κάρτα στάθμευσης (μπλε γραμμή)».

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο δρόμο οι διερχόμενοι οδηγοί δοκιμάζουν τα νεύρα τους, ειδικά όταν συμπίπτει η διέλευσή τους με απορριμματοφόρο, ενώ τις ώρες αιχμής η κεντρική οδική αρτηρία είναι μονίμως μποτιλιαρισμένη. Επίσης, τα πεζοδρόμια γεμίζουν από δίκυκλα και οι ολιγόλεπτες στάσεις (διπλοπαρκαρίσματα) δημιουργούν εκρηκτικές καταστάσεις. Όταν, δε, υπάρχει τροφοδοσία των καταστημάτων τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα. Με τη συγκεκριμένη πρόταση προστίθενται περισσότερες από 110 θέσεις στάθμευσης συνολικά για όλων των τύπων τα οχήματα, ενώ ο δρόμος αποκτά περισσότερο πλάτος και διευκολύνεται η κίνηση των πεζών.

Όπως περιγράφει ο κ. Συνεφάκης: «Η φιλοσοφία της πρότασης είναι η εξής:

1.Στον βαθμό που η αστυνόμευση είναι από ελλιπής έως ανύπαρκτη και λειτουργεί με μία λωρίδα κυκλοφορίας, προτείνεται στη μία πλευρά η στάθμευση να γίνεται με τη μορφή του ψαροκόκαλου, ενώ στην άλλη πλευρά να παραμείνει παρά την οδό (πλάτος 2 μ.). Το αποτέλεσμα θα είναι το εξής: Από τα 5 μ. μήκους για κάθε θέση παρά την οδό, θα καταλαμβάνονται περί τα 2,25 μ., ενώ το πλάτος θα είναι 4-4,50 μ. Επομένως, από τα 10 μ. ασφάλτου, θα παραμείνει μία άνετη λωρίδα κυκλοφορίας 3,50 μ. (10,00-4,50-2,00), ενώ θα αυξηθούν οι θέσεις στο ψαροκόκαλο επί 2+ (5.00-2,25 μ.). Η διάταξη αυτή θα επιτρέψει την αδυναμία διπλοπαρκαρίσματος, την έλλειψη ανάγκης συνεχούς αστυνόμευσης, τη μόνιμη και απρόσκοπτη διέλευση σε μία λωρίδα και τη δημιουργία πολλών θέσεων δικύκλων.

2.Η επαύξηση των διαβάσεων (προσθήκη ή αύξηση πλάτους) σε κάθε τομή στης Αλ. Σβώλου με τις κάθετες προς αυτήν οδούς και από τις δυο πλευρές.

3.Η επαύξηση των χώρων για Δ.Χ. αυτοκίνητα, κυρίως όσον αφορά στα τρία σούπερ μάρκετ».

Μία πρώτη συνολική προσμέτρηση των νέων θέσεων σε σχέση με τις παλιές και με απόκλιση -10% θέσεων (στην πραγματικότητα η απόκλιση είναι μάλλον +5-10%), δεδομένης της σχετικότητας των προσμετρήσεων), έχει ως εξής:

-Με την πρόταση προκύπτουν στον δρόμο 163 θέσεις στάθμευσης για ΙΧ αντί 102 που υπάρχουν σήμερα (61 επιπλέον θέσεις).

-Με την πρόταση προκύπτουν στον δρόμο 72 θέσεις στάθμευσης δικύκλων αντί για 20 που υπάρχουν σήμερα (52 επιπλέον θέσεις).

-Με την πρόταση προκύπτουν στον δρόμο έξι θέσεις στάθμευσης ΔΧ οχημάτων αντί για δύο που υπάρχουν σήμερα (τέσσερις επιπλέον θέσεις).

Στην πρόταση γίνεται αναλυτική καταγραφή των θέσεων σε τέσσερα σημεία της Αλ. Σβώλου:

1.Τμήμα Π. Μελά ως Π. Π. Γερμανού: Δέκα επιπλέον θέσεις για ΙΧ (40 από 30 σήμερα), 17 επιπλέον θέσεις για δίκυκλα (σήμερα δεν υπάρχει καμιά) και τρεις για ΔΧ οχήματα (σήμερα δεν υπάρχει καμιά).

2.Τμήμα Π. Π. Γερμανού ως Δ. Γούναρη: Ένδεκα επιπλέον θέσεις για ΙΧ (41 από 30 σήμερα), 20 επιπλέον θέσεις για δίκυκλα (30 από 10 σήμερα) και τρεις για ΔΧ οχήματα (σήμερα υπάρχουν δύο).

3.Τμήμα Δ. Γούναρη ως Εθνικής Αμύνης: 24 επιπλέον θέσεις για ΙΧ (46 από 22 σήμερα) και πέντε επιπλέον θέσεις για δίκυκλα (15 από 10 σήμερα). Δεν υπάρχουν και δεν προβλέπονται θέσεις για ΔΧ οχήματα.

4.Τμήμα Εθνικής Αμύνης ως Αγγελάκη: 16 επιπλέον θέσεις για ΙΧ (36 από 20 σήμερα) και 20 επιπλέον θέσεις για δίκυκλα (σήμερα δεν υπάρχει καμιά). Δεν υπάρχουν και δεν προβλέπονται θέσεις για ΔΧ οχήματα.

«Συνοπτικά, έχουμε κέρδος περί τις 60 θέσεις στάθμευσης οχημάτων, περί τις 45-50 οριοθετημένες θέσεις δικύκλων, 3-4 ημιφορτηγών τροφοδοσίας σούπερ μάρκετ και απρόσκοπτη λωρίδα κυκλοφορίας, χωρίς διπλοστάθμευση», επισημαίνει ο κ. Συνεφάκης.