Πέμπτη 13 Αυγούστου 2020
x

ΑΓΡΟΖΥΜΗ: Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΑΒΗΣΣΟΥ ΠΟΥ ΕΞΑΓΕΙ ΖΥΜΑΡΙΚΑ ΣΤΗΝ… ΙΤΑΛΙΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

28/06/2020, 06:29 |
από Μαρία Μαθιοπούλου

ΑΓΡΟΖΥΜΗ: Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΑΒΗΣΣΟΥ ΠΟΥ ΕΞΑΓΕΙ ΖΥΜΑΡΙΚΑ ΣΤΗΝ… ΙΤΑΛΙΑ

A+
A-

Η τρίτη γενιά της οικογένειας Μαρταβαλτζόγλου έφερε την εξωστρέφεια και υλοποιεί νέες επενδύσεις, παντρεύοντας την παράδοση με τις σύγχρονες μεθόδους

Κληρονόμησαν την παράδοση, τη «μπόλιασαν» με σύγχρονες παραγωγικές μεθόδους, πρόσθεσαν μεράκι, νέες ιδέες και καινούρια υλικά και έφτασαν να εξάγουν ζυμαρικά μέχρι και στη «Μέκκα» του είδους, την Ιταλία. Η Αγροζύμη, εταιρεία παραδοσιακών τροφίμων με αιχμή τα ζυμαρικά και το πλιγούρι από την Αραβησσό Πέλλας, συνεχίζει την επιχειρηματική ιστορία της οικογένειας Μαρταβαλτζόγλου, που μετρά πλέον μισό αιώνα. Έχοντας στο τιμόνι τα αδέρφια Κώστα και Γιώργο, την τρίτη γενιά της οικογένειας, η Αγροζύμη έχει ανοίξει νέους δρόμους εντός και εκτός συνόρων. Μάλιστα αυτή την περίοδο δρομολογεί επένδυση 1,1 εκατ.ευρώ για τη δημιουργία καθετοποιημένης μονάδας πλιγουριού, επιφάνειας 1.400 τ.μ., η οποία και θα εξασφαλίσει την πρώτη ύλη για τα ζυμαρικά, επιτρέποντας στην εταιρεία να έχει τον απόλυτο έλεγχο της παραγωγής της. Μάλιστα, όπως λέει στη Voria.gr ο ένας εκ των δύο αδερφών, ο Κώστας Μαρταβαλτζής, τέτοια μονάδα δεν υπάρχει ούτε στην Ευρώπη. Παράλληλα, η εταιρεία ετοιμάζεται να μπει και στην παραγωγή φύλλου περέκ.

Η Αγροζύμη έχει βγει εδώ και μια πενταετία και εκτός συνόρων, με τις ΗΠΑ και την Κύπρο να είναι οι πιο δυνατές της αγορές, ενώ εξάγει επίσης σε Ολλανδία, Γερμανία, Αυστραλία, Πολωνία, Ισπανία και τελευταία και στην Ιταλία. Μάλιστα, αυτή την περίοδο τα δύο αδέρφια έχουν επαφές και με το Κατάρ.

Τα προϊόντα της εταιρείας έχουν βραβευθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς όπως τα Great Taste Awards, ενώ το 2018 η Αγροζύμη διακρίθηκε στον κλάδο της λαμβάνοντας το βραβείο «Αλέξανδρος Γιώτης» από το περιοδικό «Γαστρονόμος».

Η ποιοτική πρώτη ύλη και ο τρόπος παρασκευής των ζυμαρικών, που δεν ψήνονται, αλλά ξηραίνονται, όπως γινόταν παραδοσιακά, είναι, σύμφωνα με τα δύο αδέρφια, τα χαρακτηριστικά που κάνουν τα προϊόντα τους να ξεχωρίζουν και μην έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις καλύτερες μακαρονοποιίες της Νότιας Ιταλίας. «Η πρώτη ύλη που χρησιμοποιούμε είναι το 7% του σιταριού, η καρδιά της καρδιάς του» εξηγούν.

Μάλιστα, στη φιλοσοφία της επιχείρησης είναι όλα αυτά τα ζυμαρικά να έχουν δουλευτεί μέσα από συνταγές, οι οποίες και συνοδεύουν κάθε συσκευασία. Τα προϊόντα της, από τραχανάδες, προϊόντα σιταριού (πλιγούρι κα), κλασικά ζυμαρικά, βιολογικά ζυμαρικά, dinkel ζυμαρικά και δίκοκκου σιταριού μέχρι ζυμαρικά με λαχανικά, με μελάνι σουπιάς και με καυτερή πιπεριά, βρίσκονται σε μικρά, παραδοσιακά παντοπωλεία, ντελικατέσεν και κρεοπωλεία.

Ο φούρνος, ο μύλος και η Αγροζύμη

Ο Γιώργος Μαρταβαλτζόγλου, πρόσφυγας από τη Μικρά Ασία, αποφάσισε το 1969 να φτιάξει στο χωριό του, στην Αραβησσό Γιαννιτσών, έναν φούρνο με ψωμί και παραδοσιακές πίτες. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1974 ο γιος του Κυριάκος, θέλοντας να εξασφαλίσει την ποιότητα της πρώτης ύλης για τον φούρνο, δημιούργησε έναν αλευρόμυλο. Σταδιακά ο μικρός αλευρόμυλος εξελίχθηκε σε μια οικοτεχνία παραδοσιακών προϊόντων με βάση τα δημητριακά (αποφλοιωμένο σιτάρι, πλιγούρι, σταρένιο τραχανά), η οποία στα χρόνια που ακολούθησαν έκανε την είσοδό της και στον χώρο των ζυμαρικών, με πρώτα είδη τις χυλοπίτες, τον αλευρένιο τραχανά και το κους-κους. 

Η τρίτη γενιά μπήκε δυναμικά στην εταιρεία με την ενηλικίωση των γιων του Κυριάκου, Κώστα και Γιώργου. Βέβαια η επιχείρηση ήταν στη ζωή τους ήδη από τα χρόνια του δημοτικού. Μνήμες έχουν τα δύο αδέρφια ακόμα από τον φούρνο του παππού, κυρίως όμως θυμούνται τη μεταποίηση του σιταριού σε πλιγούρι. «Θυμάμαι στοίβες το σιτάρι, την πέτρα που το κοπανούσε για να βγει ο φλοιός, αλλά και όταν φυσούσαμε για να το χωρίσουμε από το πίτουρο» λέει ο Κώστας Μαρταβαλτζής. 

Με μια τέτοια τριβή με το αντικείμενο ήδη από μικρή ηλικία, η ενασχόληση με την οικογενειακή επιχείρηση ήταν προδιαγεγραμμένη. Έτσι το 2003 τα δύο αδέρφια ανέλαβαν τα ηνία της, προχωρώντας μάλιστα και στην πρώτη επένδυση για τον εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού της εξοπλισμού. Λίγα χρόνια αργότερα, το 2010, με τις παραγωγικές ανάγκες να αυξάνονται, προχώρησαν σε μια επένδυση 1,5 εκατ.ευρώ για τη δημιουργία νέας μονάδας, επιφάνειας 1.550 τ.μ., στο 1ο χλμ Αραβησσού-Γιαννιτσών. Με την επένδυση αυτή η Αγροζύμη μπήκε και στα μακριά ζυμαρικά, ενώ έκανε ουσιαστικά ένα παραγωγικό άλμα, αφού από 20 κωδικούς έφτασε τους 70.

Μάλιστα, η εταιρεία, πέρα από τις δικές της ετικέτες, παράγει και private label είδη.

«Ο πατέρας μας μάς έμαθε τον τρόπο να δουλεύουμε. Ήταν ένας άνθρωπος που έβλεπε πολύ μπροστά από την εποχή του. Πολύ εργατικός, τίμιος και δίκαιος και όλα αυτά τα πέρασε και σε μας» λέει ο Κώστας Μαρταβαλτζής, που θέλει να δει την Αγροζύμη να γίνεται συνήθεια στο οικογενειακό τραπέζι.









ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ